Team Fitcode
  • Home
  • /
  • Lifestyle
  • /
  • 5 tips om nare geurtjes tijdens en na het sporten te voorkomen

Klotsende oksels, zweetvoeten en vervelende geurtjes. Het hoort allemaal bij sporten en voelt vaak ook als een soort beloning op je werk. Je hebt je helemaal in het zweet gewerkt, dus je kan terugkijken op een goede training. Maar dat betekent niet dat het altijd even prettig is. Het liefst beperk je de zweetlucht zoveel mogelijk. Ook je sportkleding ruikt na afloop absoluut niet fris, zelfs als je het gewassen hebt. Maar hoe voorkom je nou zoveel mogelijk nare luchtjes tijden en na het sporten?

Waarom zweten we eigenlijk?

Zweten kan erg vervelend zijn. Je kunt alleen nooit voorkomen dat je niet zweet. Zweten heeft namelijk een belangrijke functie, het zorgt er voor dat je lichaam zichzelf afkoelt. Het is niet zo gek dat je tijdens het sporten meer gaat zweten, vooral tijdens warme zomerdagen. Sterker nog, het is de bedoeling dat je gaat zweten. Omdat je lichaam zich inspant, warmt het op en door te zweten kan je lichaam de warmte kwijt. Het zweet zelf is geurloos, de geur wordt echter veroorzaakt door bacteriën die houden van vochtige warme plekken. Wil je het zweten en die vervelende geur die daarbij komt kijken zoveel mogelijk voorkomen? Lees dan snel verder voor een aantal tips.

  1. Zweetvoeten na het sporten

We hebben allemaal in meer of mindere mate wel eens last van zweetvoeten, ook als je niet gesport hebt. Hoewel zweten op zichzelf al niet zo prettig is, zijn zweetvoeten dat al helemaal niet. Het lijkt wel of de geur die daar vanaf komt het allerergst is. Je trekt dus na het sporten je schoenen liever niet uit. De vraag is wat kan je tegen zweetvoeten doen? Zorg ervoor dat je voeten goed schoon en droog zijn. Je voeten zijn een geliefde plek voor bacteriën, dat is de reden dat je voeten zo kunnen stinken. Na het sporten heb je extra veel zweet geproduceerd, dus je voeten verdienen dan een extra schoonmaakbeurt. Gebruik altijd schone sportsokken en kies voor ademende sportschoenen.

  1. Kies voor luchtige kleding

Om het vocht dat je tijdens het sporten produceert zoveel goed mogelijk kwijt te kunnen, kun je het beste kiezen voor luchtige, absorberende kleding. Deze nemen het vocht goed op en laten lucht door zodat je lichaam minder snel opwarmt. Hierdoor is de kans dat je overmatig gaat zweten iets kleiner. Veel kleding die speciaal voor het sporten gemaakt zijn, bevatten deze eigenschappen en zijn dus meestal een goede keuze. 

  1. Fris jezelf tussendoor op

Heb je het idee dat je tijdens het sporten wel erg begint te ruiken? Fris jezelf dan even op in de kleedkamer of op het toilet. Dit is natuurlijk niet bij iedere sport mogelijk. Tijdens het hardlopen kun je moeilijk even bij iemand aanbellen om te vragen of je jezelf mag opfrissen. Gelukkig heb je tijdens het hardlopen alleen zelf last van je geur. Je kunt andere mensen vermijden, of anders ben je er toch snel weer voorbij. Maar in de sportschool kan dat niet. Daar kun je dus prima tussendoor even een moment van rust inlassen en even je oksels wassen. Daarna kun je met een iets geruster hart weer verdergaan. 

  1. Stinkende sportkleding

Iedereen die (regelmatig) sport herkent het probleem van de stinkende sportkleding. Tijdens het sporten verlies je veel vocht en dat trekt in je kleding. Wanneer je de kleding vervolgens in de wasmand gooit, krijgen bacteriën de kans zich lekker in de je kleding te gaan nestelen, met alle nare geurtjes tot gevolg. Zelfs na het wassen blijft je kleding soms nog vies ruiken. Niet lekker voor wanneer je weer klaar bent voor je volgende workout en je de sportkleding uit de kast pakt. Als je thuis komt van het sporten, gooi je vochtige sportkleding dan ook niet meteen in de wasmand, maar laat het even luchten. Hang het bijvoorbeeld even op aan het wasrek. Zodra het droog is, kun je het in de wasmand gooien. Of was je sportkleding direct na je workout. Blijft je kleding stinken? Dan zijn er ook wasmiddelen die je kunt gebruiken, speciaal voor je sportkleding. Je kunt de kleding ook laten weken in schoonmaakazijn om het vervolgens in de was te gooien. 

  1. Gebruik een deodorant

Simpel, maar effectief. Gebruik een deodorant voor, tijdens en/of na het sporten. Een deodorant zorgt ervoor dat de bacteriën die de geur veroorzaken minder snel groeien. Bovendien bevatten de meeste deodorants een aangenaam parfum, die de geur van het zweet maskeert. 

About the Author Team Fitcode


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>