februari 2021

0 reacties

Interview: Fit met Jorrick!

9 februari, 2021


Om te beginnen, wie ben je precies en wat doe je?

Mijn naam is Jorrick Wieten, ben 20 jaar oud en woon in Hellendoorn.

Ik heb recent mijn studie Engineering Technicus afgerond.

Zoals jullie misschien wel verwachten, vind ik het lekker om mij uit te leven met zware gewichten en houd ik wel van een beetje strijd in de sportschool.

Naast de gym vind ik het fijn om met vrienden en familie te zijn.

Ik ben momenteel bezig samen met een goede vriend/gymbuddy Bas Bults (Instagram: @basbodybults) om een eigen bedrijf op te starten. Het is een bedrijf dat puur uit interesses is ontstaan.

Op een dag waren we lekker aan het trainen in de sportschool en zeiden we tegen elkaar.. “We worden nu al zo vaak gevraagd om adviezen en tips, waarom doen we daar niet wat mee?”

De intentie om een kledinglijntje te beginnen wat fitness gerelateerd moest zijn, zat al in ons achterhoofd. We kregen het idee om met de kennis en ervaring die wij hebben op gedaan met het sporten en de bij behorende voeding het bedrijfje te starten.

Zo doende is het bedrijf: WIDER FITNESS ontstaan. Wat we nu doen met WIDER is mensen helpen met voeding en trainingen. Ons idee om een kledinglijn zit er in de toekomst ook zeker aan te komen.

Wanneer ben je begonnen met fitness en waarom?

Ik ben begonnen met fitness in September 2015. Vanaf mijn 7e tot 18e jaar heb ik altijd gevoetbald.

Op een gegeven moment ging een maatje van mij naar de sportschool en voeg of ik een keer mee wilde. Ik heb natuurlijk “ja” gezegd, ik had het op dat moment een beetje gehad met het voetballen en wilde wel eens kijken naar een nieuwe sport. Vanaf dat moment was ik verkocht.. Ik heb 1,5 uur getraind, ben toen naar huis gegaan om te dineren (pizza), daarna zijn we gelijk weer terug gegaan naar de sportschool om vervolgens nog een sessie te pakken! Ik vond het fitnessen zo leuk dat ik het vaker ben gaan doen. In eerste instantie was het voor de “fun” maar al snel ben ik progressie gaan zien en werd het een levensstijl. Ik ben na een jaar trainen zoals ze dat zeggen “vast” komen te zitten qua gewicht. Ik wilde graag wat meer spiermassa, maar het lukte maar niet..

Ik heb het hele internet afgezocht.. Er moest en zou een soort ezelsbruggetje of iets achter zitten, waarom gebeurd er nou niet dat ik wil… Ik kwam er achter dat het met mijn voeding te maken had. Veel internet sites vermeldde dat het opbouwen van spiermassa uit 70% goede voeding bestaat, echter is 30% “maar” hard trainen. Ik heb me zo erg verdiept in de methode om succesvol spiermassa op te bouwen, dat het een soort van obsessie is geworden. Ik ben zoals ze dat zeggen een “hard gainer” er waren tijden voor mij dat ik rond de 4000-4500 kcal per dag at, hiervoor heb ik soms mijn wekker gezet om dit binnen te kunnen krijgen. Maar het was het waard en is mede succes uit ontstaan.

Als je één fitness fabel mocht verbannen uit de fitness wereld, welke zou dit dan zijn?

“Door naar de sportschool te gaan, wordt ik Arnold Schwarzenegger!’’

Het is heel simpel.. Met alleen liften kom je er niet.

Veel mensen denken dat als ze 5/6/7 keer per weer naar de gym gaan, ze hun idool kunnen bereiken.

Zoals ik eerder heb vermeld is het maar 30% training en 70% voeding. Je zal je dus echt moeten focussen op de voeding die jij tot je moet nemen. Tuurlijk, als je niet hard genoeg traint en veel eet ga jij ook niet jouw gewenste resultaten behalen. Het is belangrijk dat jij voor jezelf de perfecte combinatie vind. Het heeft mij een jaar geduurd tot ik precies wist, wat mijn lichaam wel en niet accepteert. Ik weet bijvoorbeeld dat ik dus in de bulk super veel moet eten om aan te komen, daar in tegen zal ik het makkelijk hebben in de cut om vet te verliezen.

Hoe zorg jij ervoor dat je voeding in orde is? Hanteer je een schema of tel je de calorieën?

Zoals eerder beschreven heb ik veel research gedaan naar voeding. Je kan helaas niet klakkeloos alles aannemen van wat er op het internet staat. Ieder lichaam is anders en zal anders reageren op voeding. Ik ben mijn lichaam gaan analyseren doormiddel van te kijken welke voeding goed voor mij is en waar ik mij het prettigste bij voel.

Veel mensen denken dat het heel moeilijk is om je aan jouw voedingsschema te houden. Echter kan jij het jezelf zo makkelijk maken als je wilt.

Ik heb voor mijzelf een voedingsschema ontworpen met de ingrediënten die ik het lekkerst vind.

Door mijn eigen lichaam te berekenen, weet ik precies hoeveel calorieën, eiwitten, vetten en koolhydraten ik mag hebben om aan te komen of af te vallen.

Momenteel ben ik bezig met het zogenaamde “cutten” (afvallen).

Ik probeer mij 6 dagen in de week strak aan mijn schema te houden. 1 dag in de week (meestal op zaterdag) leef ik mij uit doormiddel van de zogenaamde “cheatmeal”

Hoe ziet je trainingsschema eruit

Meestal ben ik 5/6 keer per week in de gym te vinden. Ik doe het zogenaamde “Push & Pull Schema”.

Het schema ziet er als volgende uit:  

  • Dag 1 (Push): Schouders, borst, triceps.
  • Dag 2 (Pull): Rug (boven), Biceps & buik.
  • Dag 3: Benen, kuiten.
  • Dag 4 (Push): Schouders, borst, triceps.
  • Dag 5 (Pull): Rug (onder), Biceps & buik.  
  • Dag 6: een spiergroep wat na mijn idee achterstallig is.

Momenteel zijn dit mijn schouders, dit is een zwak punt en wil dit doormiddel hier proberen te verhelpen.

Omdat ik nu aan het cutten ben, doe ik aan het einde van elke training 20-30 minuten cardio.

Ik heb een hekel aan cardio, dus meestal pak ik de stairmaster. De reden dat ik deze doe is omdat ik ondertussen op mijn telefoon lekker vlogs kan kijken, social media bijwerken etc.  Oja, het is ook een hele goede voor de vetverbranding! Niet geheel onbelangrijk bij cardio.

Gebruik je supplementen? Zo ja, welke en waarom?

Momenteel gebruik ik alleen de Whey Impact van Myprotein.

Verder gebruik ik niet geen supplementen op dit moment. Whey altijd handig omdat het een goedkope bron is van eiwitten. Daarnaast is het ook nog een snelle bron, dus ideaal voor na het trainen om jouw spieren te voorzien van eiwitten zodat ze lekker kunnen herstellen.

In de bulk doe ik zo af en toe wel eens een creatine kuur. Verder pak ik heel af en toe een pre workout. Deze gebruik ik echter alleen op dagen dat ik echt laag in energie zit, om mezelf een soort van boost te geven en het maximale er uit te knallen in de sportschool. Voornamelijk probeer ik veel te bereiken met voeding, ik ben van mening dat de voeding op #1 staat als het gaat om spiermassa opbouwen of vet te verbranden. Als ik momenten heb wanneer ik een supplement nodig ben, gebruik ik dat.

Welke persoon inspireert jou?

De persoon die mij enorm geïnspireerd heeft en nog steeds doet is Christian Guzman.

Deze man is zo super geneigd om andere mensen te helpen om hun doel te bereiken.

Ik ben op een gegeven moment vlogs van hem gaan bekijken en was gelijk verkocht met hoe hij dingen aan pakt qua helpen van andere, mensen die al tijden struggelen met hun problemen en maar niet verder kunnen komen met het behalen van hun doelen.

Hij Leeft met mensen mee en doet er alles aan om hen te helpen en dat inspireert mij het meest.

Als je nog maar één oefening zou mogen doen, welke zou dit dan zijn en waarom?

BENCH PRESS!!!

Heeeeeer-lijk om mij uit te leven op die bench press. Borst is spiergroep dat ik super graag train (zoals volgens mij iedereen die doet aan fitness). Maar goed, het is een van mijn sterkere spiergroep.

Ik zou deze oefening echt niet willen en kunnen missen. Ik kan me elke week weer op die “chest day”, verheugen en om met de bench press af te trappen.

Wat is je favoriete quote?

Excuses are useless RESULTS are priceless.

Uiteindelijk doe je het om de resultaten die je behaald.

Ik vind toch wel mijn favoriete quote, puur omdat het in 1 zin omslachtig verteld hoe het in elkaar steekt in de fitness branche. Je doet het voor jezelf, je bent bijna elke dag weer aan het strijden in die sportschool en in de keuken met voeding aan het experimenteren om die resultaten te behalen. Elke keer vraag je weer een klein beetje meer van je lichaam. Het gaat om het resultaat. Als je het resultaat ziet, zal je vanzelf ook geen excuses meer hebben.

Welke 3 muziek tracks geven jou net dat beetje extra tijdens een workout?

  1. Nothing Else Matters, Metallica
  2. Hot Blood, Kaleo
  3. Chainsmoking, Jacob Banks

KILLER!!!!

Wat is in jouw ogen de sleutel tot succes voor het bouwen van ‘het’ lichaam van je dromen?

Het is heel simpel. Zorg er voor dat je een doel voor ogen hebt, zorg er voor dat je net zoals ik een atleet hebt die jouw inspireert. Veel mensen gaan naar de sportschool en willen ‘’iets’’ bereiken, zonder dat ze weten wat. 9 van de 10 keer, zal het deze mensen niet lukken om zo ver te komen dat zij zelf echt hun droomlichaam hebben bereikt. Het is makkelijker als jij een doel voor jezelf gaat stellen en daar met man en macht naar toe streeft. Er zullen ups en downs zijn, maar zolang jij het idee hebt dat jij stapje voor stapje dichter bij jouw doel komt, zal dit werken tot jouw succes.

Wat voor tips zou je beginners mee willen geven?

Zorg dat je een doel voor ogen hebt.

Een gymbuddy is altijd leuk en motiveert ook om in de donkere dagen dat jij geen zin hebt te gaan. Verder zal ik zeggen, begin lekker te trainen. Pak in ieder geval elke spiergroep 1 keer per week en bouw je gewicht op. Varieer van oefeningen en zorg dat het fitnessen leuk blijft om te doen. Je zou ook al vast kunnen kijken naar gevarieerde voeding wat goed is voor het opbouwen en het herstellen van spiermassa.

Dit waren mijn antwoorden op de vragen, vond jij dit leuk en intressant of wil jij graag wat meer te weten komen over fitness of voeding? Stel dan je vraag via instagram aan mij. (@jorrickfit)

 


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

You might also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>