• Home
  • |
  • Supplementen
  • |
  • Magnesium citraat: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Magnesium citraat: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Magnesium speelt een grote rol binnen ons lichaam en bij onze gezondheid. Hoewel magnesium in veel etenswaren voorkomt, kan een magnesium tekort toch op de loer liggen. Dan is aanvulling, bijvoorbeeld in de vorm van magnesiumcitraat, een goed idee zijn. Maar wat is magnesiumcitraat precies en waar kan het bij helpen? Heeft dit voedingssupplement ook bijwerkingen en moet je rekening houden met een maximale hoeveelheid per dag? We vertellen je er hier alles over.

Beste magnesium citraat

Magnesium Citraat - Now Foods

Wat is magnesiumcitraat?

Magnesium is een erg belangrijk mineraal voor ons lichaam. Het is onder andere belangrijk voor een goede werking van de spieren, de botopbouw en de overdracht van prikkels in de zenuwen. Maar het speelt ook een rol bij onze geestelijke gezondheid. Magnesium is nodig om te kunnen ontspannen, zowel fysiek als mentaal. Maar ook bij heel veel andere essentiƫle processen binnen ons lichaam speelt magnesium een rol.

Een tekort aan dit mineraal wil je dus voorkomen, of anders snel weer verhelpen. Een magnesiumtekort kan immers erg vervelende effecten hebben. De meest essentiƫle processen in je lichaam zullen als eerste magnesium krijgen toegewezen, waardoor je een magnesiumtekort als eerste zal merken aan bijvoorbeeld (extreme) vermoeidheid of gespannen spieren. Over het algemeen kun je, met een gezond en gevarieerd eetpatroon, voldoende magnesium uit je voedsel halen.

Als dit niet het geval is, kan een voedingssupplement met magnesium je goed ondersteunen. Er zijn veel verschillende vormen van magnesiumsupplementen op de markt. Niet alle soorten magnesiumsupplementen worden evengoed door het lichaam opgenomen. Organische vormen van magnesium worden beter opgenomen dan anorganische vormen. Een organische verbinding betekent dat het mineraal gebonden is aan een stof die van nature in het lichaam voorkomt, waardoor het eenvoudiger opgenomen kan worden.

Anorganische magnesium, zoals magnesiumoxide, wordt niet in zijn geheel opgenomen en moet eerst worden opgelost. Hierdoor is het minder effectief dan organische vormen van magnesium. Ook kan magnesiumoxide laxerend werken en het kan daardoor zelfs een negatief effect hebben op de mineralenstatus in het lichaam. Magnesiumcitraat is daarentegen een natuurlijke vorm van magnesium, die erg goed en snel in het lichaam opgenomen wordt. Het bestaat uit magnesium, dat gebonden is aan citroenzuur. Het voedingssupplement is verkrijgbaar in veel verschillende doseringen en soorten. Het is dus belangrijk om eerst te achterhalen welke soort en vorm voor jou het beste zal werken.

Let op: Tijdelijk bestel je via bol.com voordelig Magnesium Citraat >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

Wat zijn de voordelen van magnesiumcitraat?

Ons lichaam maakt het minerale zout magnesium niet zelf aan, terwijl het wel belangrijk is voor veel processen binnen ons lijf. Zonder magnesium kan ons lijf geen energie aanmaken, zouden onze spieren niet goed werken en zou de vorming van gezonde botten en tanden onmogelijk zijn. Daarom moeten wij magnesium uit ons voedsel halen. Dit is echter nog niet zo eenvoudig. Omdat de magnesium in onze voeding gebonden zit aan allerlei andere stoffen, moet onze spijsvertering hard werken om de magnesium op te kunnen nemen. N

aar schatting wordt maar zo'n dertig procent van de magnesium uit ons voedsel ook daadwerkelijk opgenomen. In principe kun je voldoende magnesium uit je voeding halen, maar een magnesiumsupplement kan zeker een fijne ondersteuning bieden. Magnesiumcitraat is een organische vorm van magnesium en wordt goed door ons lichaam opgenomen. Daarom is dit voedingssupplement goed in te zetten door bijvoorbeeld sporters, waarbij een goede werking van de spieren en voldoende energie extra belangrijk is.

Andere vormen van magnesium, zoals magnesiumcarbonaat, worden minder goed opgenomen door het lichaam en zijn dus minder effectief. Magnesiumcitraat is eenvoudig verkrijgbaar en werkt snel. Hierdoor is het een goede ondersteuning voor iedereen die wel wat meer magnesium kan gebruiken.

Magnesiumtekort

Magnesium speelt dus een rol bij een groot aantal processen binnen ons lichaam. Een magnesiumtekort kan dan ook veel effect op onze gezondheid hebben. Zowel lichamelijk als geestelijk kan een magnesiumtekort veel aanrichten. Zonder magnesium is het lastig om te ontspannen, zowel lichamelijk als mentaal.

Lichamelijk merk je dit aan spierkramp of trillende spieren. Mentaal word je met een magnesiumtekort sneller nerveus en ben je gevoeliger voor stress. Bij stress, zowel fysieke stress zoals intensief sporten, als mentale stress zoals een verhoogde werkdruk, verbruik je ook nog eens meer magnesium, waardoor het tekort zichzelf eenvoudig in stand houdt. Die vicieuze cirkel wil je natuurlijk zo snel mogelijk doorbreken.

Magnesium heeft ook een belangrijke invloed op onze energiehuishouding. Bij een magnesiumtekort kan je dus ontzettend moe worden. Maar ook migraine kan een gevolg zijn van een magnesiumtekort. Gezien de vele functies die magnesium in ons lichaam vervult, zijn er nog veel meer uiteenlopende klachten die op een magnesiumtekort kunnen wijzen. Denk hierbij aan lusteloosheid, een laag libido, hartkloppingen en koude handen en voeten.

Als je denkt dat je een magnesiumtekort hebt, kun je via de huisarts een bloedtest laten uitvoeren. Als je een magnesiumtekort vermoed kan het ook verstandig zijn om eens kritisch naar je voedingspatroon te kijken. Eet je weinig groenten, en gebruik je wel veel suikerrijke of witmeelproducten? Dan is de kans dat je een magnesiumtekort hebt groter.

Let op: Tijdelijk bestel je via bol.com voordelig Magnesium Citraat >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

Teveel aan magnesiumcitraat

Voor magnesiumcitraat is een veilige maximale hoeveelheid van 250 milligram magnesium per dag vastgesteld. Als je een overdosis aan magnesium binnenkrijgt kun je last krijgen van diarree. Bij langdurig gebruik van een te hoge dosis magnesium kun je zelfs last van hartritmestoornissen krijgen. Let dus altijd goed op de dosering van jouw voedingssupplement. Bij de vaststelling van 250 milligram per dag is al rekening gehouden met de hoeveelheid magnesium die je door je normale voeding al binnen zult krijgen.

Waar zit magnesiumcitraat in?

Magnesium zit in een groot aantal alledaagse voedingsmiddelen. Vooral groente en fruit zijn een goede leverancier van het mineraal. Groene bladgroenten, zoals spinazie en andijvie, zijn allemaal rijk aan magnesium. Ook bevatten deze veel andere belangrijke mineralen.

Qua fruit kun je goed voor een banaantje kiezen. Maar ook in rauwe cacao vind je magnesium. Een stukje pure chocolade is dus een lekkere manier om wat magnesium binnen te krijgen. Ook noten en volkoren producten dragen bij aan jouw magnesiuminname. Cashewnoten, amandelen en pinda's bevatten een goede hoeveelheid magnesium.

Neem eens een zuurdesemboterham met pindakaas als je jouw magnesiuminname wilt verhogen. Je lichaam neemt magnesium uit voeding wel minder goed op dan magnesiumcitraat. Dit komt omdat magnesium in voedsel gebonden zit aan veel meer verschillende stoffen, waardoor ons lichaam harder moet werken om het magnesium daadwerkelijk op te nemen.

Zijn er bijwerkingen van magnesiumcitraat?

Zolang je onder de maximale aanbevolen hoeveelheid van 250 milligram magnesium per dag blijft, heeft magnesiumcitraat geen bijwerkingen. Als je toch teveel magnesium inneemt kun je darmklachten, zoals diarree krijgen.

Let op: Tijdelijk bestel je via bol.com voordelig Magnesium Citraat >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

Vormen van magnesiumcitraat

Je kunt magnesiumcitraat in verschillende vormen kopen. Je kunt kiezen voor capsules, maar er bestaat ook een vloeibare vorm van magnesiumcitraat. Als je liever geen capsule doorslikt, is ook magnesiumcitraat poeder een optie. Met poeder kun je jouw dosering erg precies afmeten. Let er bij jouw keuze voor een voedingssupplement met magnesiumcitraat altijd goed op hoeveel en welke soort magnesium er in het supplement zitten.

Sommige preparaten bevatten naast vul- en hulpstoffen verschillende soorten magnesium. Dan kan het voorkomen dat er naast magnesiumcitraat ook het goedkopere en minder goed werkende magnesiumoxide in het supplement zit. Ook is een hogere dosering niet altijd beter. Als je magnesiumcitraat gebruikt als ondersteunend voedingssupplement hoef je dus niet voor de hoogste dosering te gaan. Je lichaam kan maar een kleine hoeveelheid magnesium tegelijkertijd verwerken. Een hogere dosering betekent dus niet dat je lichaam ook daadwerkelijk meer magnesium opneemt.

Beste Magnesium

1. Magnesium Trio Softgels

2. Magnesium-400

Swanson Magnesium

Conclusie

Magnesiumcitraat is een handig voedingssupplement dat bestaat uit magnesium en citroenzuur. Gezien de belangrijke rol die magnesium binnen veel processen in ons lichaam speelt, is voldoende magnesium binnenkrijgen erg belangrijk. Dit kun je bereiken door een gezond en gevarieerd eetpatroon, maar als je een steuntje in de rug nodig hebt is magnesiumcitraat een goede optie. De magnesium uit magnesiumcitraat wordt snel en eenvoudig in het lichaam opgenomen en draagt zo bij aan onder andere een goede spierwerking en energiehuishouding. Voor mensen die intensief sporten kan het innemen van magnesiumcitraat ook erg verstandig zijn.

Als je lichamelijke of mentale stress ervaart, verbruik je een stuk meer magnesium. Dit extra verbruik zul je dus ook weer aan moeten vullen. Je kunt magnesiumcitraat kopen in veel verschillende vormen. Je kunt kiezen voor capsules, maar ook voor een drankje of poeder. Zo is er altijd wel een vorm die bij jouw voorkeur past. Let bij de aankoop van een magnesiumsupplement altijd goed op de dosering en de soorten magnesium die in het supplement zitten. Een supplement waar magnesiumcitraat gecombineerd wordt met het goedkopere magnesiumoxide zal minder goed werken dan een iets duurder supplement waar puur en alleen magnesiumcitraat in zit.

Ook is een hogere dosering niet per se beter. Houd de bovengrens van 250 milligram magnesiumcitraat per dag in de gaten en onthoud dat je ook uit je voedsel al flink wat magnesium kan halen. Magnesiumcitraat kan een goede ondersteuning zijn als je bang bent dat je een magnesiumtekort hebt. Ook is magnesiumcitraat het proberen waard, als je veel last van vage klachten zoals vermoeidheid, stijve spieren en lusteloosheid hebt. 

Andere bekeken ook:

Elektrolyten: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Retinol: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Zink: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Team Fitcode

Over de auteur

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>