Teveel Magnesium: Is dat mogelijk en wat zijn de Gevolgen?

Teveel Magnesium, kan dat eigenlijk en wat zijn de gevolgen hiervan? Waar veel mensen zich zorgen maken over een magnesium tekort zijn er ook genoeg mensen die teveel magnesium binnen krijgen.

In dit artikel zullen we je precies uitleggen of je een overdosis magnesium kan hebben en wat je hier aan kan doen.

Wat is Magnesium?

Magnesium is een mineraal dat van nature voorkomt in veel voedingsmiddelen en in je lichaam.Overal waar te voor staat is niet goed voor je. Dit geldt ook voor Magnesium.

Wanneer je een verhoogd of te hoog magnesiumgehalte in je bloed hebt dan is de medische term hiervoor hypermagnesiëmie.

Hypermagnesiëmie kan voorkomen bij mensen met chronische gezondheidsproblemen. Dit is echter redelijk zeldzaam.

Teveel magnesium kan ook komen door het feit dat je te veel supplementen slikt die veel magnesium bevatten. In dit onderzoek gaan we dieper in op een Magnesium overdosis en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn!

Waarom is Magnesium belangrijk?

Afvallen, Snel afvallen

Magnesium is net als calcium, zink of ijzer een mineraal. Mineralen zijn belangrijk voor de gezondheid omdat ze ervoor zorgen dat vitaminen hun werk kunnen doen.

Wanneer we naar magnesium kijken dan stuurt dit mineraal meer dan 300 verschillende enzymen aan.Deze enzymen zijn er verantwoordelijk voor dat er allemaal processen in je lichaam goed verlopen.

Het mineraal magnesium speelt dus een belangrijke rol bij allemaal verschillende processen in ons lichaam. Hieronder vind je enkele belangrijke functies:

Magnesium voor je spieren

Wanneer jij intensief bezig bent met krachttraining is het belangrijk voldoende magnesium binnen te krijgen. Dit mineraal is namelijk betrokken bij het proces van spieropbouw. Zo zorgt dit mineraal ervoor dat je energie stofwisseling op orde is en dat je spier kracht kan genereren. 

Ook is magnesium belangrijk voor de overdracht van zenuwprikkels. Dit zorgt er onder andere voor dat je hele zenuwstelsel scherp blijft. Bovendien helpt magnesium tegen spierkrampen aangezien het je spieren helpt te ontspannen. Ideaal dus voor spierpijn.

Belangrijke hulpstof voor de enzymen

Zoals we eerder al aangaven is magnesium een belangrijke hulpstof voor de enzymen. Zo helpt magnesium als 'hulpstof' ruim 300 enzymen die in het lichaam werkzaam zijn.Denk hierbij aan stoffen die een rol spelen bij de spijsvertering, de opbouw van spieren en botten en het aanmaken van hormonen.

Ook zorgt het er voor dat bepaalde vitaminen en mineralen beter worden opgenomen. Dit speelt dan weer een rol bij de vertering van koolhydraten en eiwitten

Andere processen waar Magnesium een rol bij speelt

  • Ontwikkeling van gezonde botten
  • Bloeddruk reguleren
  • Meer weerstand tegen stress
  • Zorgt voor een gezond hart
  • Het produceren van energie
  • Zenuwfuncties
  • Eiwitsynthese
  • Zorgt voor een goede bloedsuiker spiegel

Hoeveel Magnesium hebben we nodig?

Nu je weet wat de rol van magnesium is, gaan we eens kijken hoeveel magnesium maximaal per dag aanbevolen wordt. Hier zijn namelijk verschillende richtlijnen voor.

Volgens verschillende grote gezondheidsorganisaties hebben mannen zo'n 400 tot 420 milligram magnesium per dag nodig.

Gezonde vrouwen zouden aan zo'n 310 tot 320 milligram per dag genoeg hebben.

Wanneer je supplementen met Magnesium slikt dan zou de maximale hoeveelheid per dag zo'n 350 milligram moeten zijn.

Hier zijn echter wel uitzonderingen op.

Magnesium wordt namelijk vaak voorgeschreven bij mensen die vaak last hebben van Migraine.

Magnesium kan namelijk helpen bij het voorkomen van Migraine.

Hierbij wordt meestal een hoeveelheid van meer dan 350 milligram per dag voorgeschreven.

Bronnen van Magnesium

Magnesium is in verschillende voedingsmiddelen terug te vinden. Vooral producten met veel vezels zijn vaak ook rijk aan Magnesium. Bovendien zijn er ook veel producten die weinig calorieën bevatten maar wel veel magnesium.

Om je wat inspiratie te geven is hier een klein lijstje met voedingsbronnen die veel Magnesium bevatten (Check deze blog met 10 voedingsproducten waar veel magnesium in zit):

  • Amandelen
  • Spinazie
  • Cashewnoten
  • Pinda's
  • Brood
  • Soya Melk
  • Zwarte bonen
  • Pindakaas

Naast voeding kan je Magnesium ook in andere producten vinden. Zo vind je Magnesium in sommige supplementen en bepaalde medicijnen.

Zo bevat laxeermiddel bijvoorbeeld Magnesium.

Hoewel deze medicijnen een hoog gehalte aan elementair magnesium kunnen bevatten, is het niet gevaarlijk.

Reden hiervan is het laxerende effect, hierdoor neem je namelijk niet al het magnesium op.

In plaats daarvan wordt het uit het lichaam gefilterd voordat het een kans heeft om veel impact te hebben.

Magnesium is ook aanwezig in sommige medicijnen voor maagzuur.

Hypermagnesiëmie (magnesiumoverschot)

Zoals we in het begin van dit artikel al vertelden is het zo dat je teveel magnesium in je bloed kan hebben. Dit wordt in de medische wereld ook wel Hypermagnesiëmie genoemd. Er is sprake van een magnesium overschot wanneer er een verhoogd magnesium gehalte in het bloed is.

Een Hypermagnesiëmie is vaak een gevolg van nierproblemen. 

Oorzaken van te veel magnesium

Vaak krijgen patiënten met acuut of chronische nierfalen te maken met Hypermagnesiëmie.

Dit komt doordat het proces dat er normaal voor zorgt dat het magnesiumgehalte in het bloed normaal blijft niet meer goed werkt.

Bovendien zijn er ook bepaalde medicijnen die een arts voor kan schrijven om nierziekte te bestrijden die kunnen leiden tot Hypermagnesiëmie.

Twee andere oorzaken van een verhoogd magnesium gehalte in het bloed bij nierpatiënten  zijn ondervoeding en alcoholisme.

Het is niet zo dat alleen nierpatiënten een te hoog magnesium gehalte in het bloed kunnen hebben.

Dit kan eigenlijk bij iedereen.

Vaak zijn oorzaken van Hypermagnesiëmie in te delen in aandoeningen en het slikken van bepaalde supplementen en of medicijnen.

Een overmatige inname van Magnesium kan dus ook leiden tot een overdosis magnesium.

Aandoeningen die de kans op Hypermagnesiëmie verhogen:

  • Depressie
  • Ziekte van Addison
  • Tumorlyssisyndroom
  • Hyptothyreoidie

Gevolgen van te veel magnesium

Nu we de oorzaken weten van te veel magnesium in het bloed gehalte is het tijd om door te gaan naar de gevolgen van te veel magnesium.

Te veel magnesium binnen krijgen kan namelijk vervelende gevolgen opleveren.

Hieronder enkele symptomen van een overdosis magnesium:

  • Diarree
  • Zwakke spieren
  • Lage bloeddruk
  • Onregelmatige hartslag
  • Loomheid
  • Misselijkheid en overgeven
  • Ademhalingsproblemen
  • Hartstilstand

Bij een overdosis aan magnesium kan een arts bepaalde medicijnen toedienen die ervoor zorgen dat de magnesium die te veel in het lichaam was, weggespoeld wordt.

Teveel Magnesium: Is dat mogelijk?

Over het algemeen is het risico om ooit een magnesium overdosis te ervaren extreem laag voor een normaal gezond persoon.

Toch is het - zelfs al gezond persoon- mogelijk om te veel magnesium binnen te krijgen.

Voor mensen met een verminderde nierfunctie, raden we altijd aan om de risico's van magnesiumhoudende medicijnen en supplementen met je huisarts te bespreken.

 

 

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>