“Focus, concentratie en aandacht zijn in alle sporten belangrijke aspecten voor optimale prestaties.”

Zo van binnen, zo van buiten. Vaak gaat alle aandacht uit naar de buitenkant en vergeten we dat er een sterke relatie is tussen de mind en het lichaam. Een sterke mind zie je niet alleen terug in je uitstraling, je ziet het ook terug in je lichaam. Volgens meditatieleraar Gerjan Schoemaker van Meditatie Instituut Nederland wordt meditatie al veel gebruikt voor het helen van het lichaam dat ziek is, en maakt het net zo goed een gezond lichaam sterker (zie hier links naar wetenschappelijke artikelen over de effecten en voordelen van meditatie). 

Focus, concentratie en aandacht zijn in alle sporten belangrijke aspecten voor optimale prestatie. Niet voor niets mediteren ook grote bekende sporters zoals Novak Djokovic, Michael Jordan en Lewis Hamilton. Ook in het macho landschap van bodybuilders zijn er steeds meer die zweren bij meditatie ten gunste van hun oefening en lichaam. Ja natuurlijk, er zijn mensen die van mediteren iets zweverigs maken, maar er zijn ook hele rationele, praktische vormen van meditatie waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het helpt om beter te presteren.

Meditatie en mindfulness integreren in je training

Vooraf mediteren en eventueel ademoefeningen

Op Youtube zijn er speciale ‘pre- en post-workout meditaties’ te vinden waarvan sommigen zelfs zijn opgenomen door serieuze bodybuilders en atleten. Maar als je bekend bent met meditatie kun je ook je eigen manier van mediteren toepassen. Mediteren voorafgaand aan een training vergroot je motivatie en bereid je lichaam voor uiterste prestaties. 

Oefeningen mindful uitvoeren

Als je de oefeningen met aandacht uitvoert is dat ook echt niet alleen beter voor je mentale conditie, het is ook beter voor de spieren. In de sportscholen zie je het vaak genoeg voorbij komen: mensen die heel snel een oefening uitvoeren. Afraffelen zou je het kunnen noemen. Je zou misschien wel kunnen stellen dat je kunt afmeten aan hoe mooi iemand een oefening uitvoert, hoe goed hij deze uitvoert. Als je dingen mooi wilt doen, moet je ze ook met aandacht doen. Mindful. 

Enkele tips voor het mindful uitvoeren van de oefening:

  1. Bedenk vooraf welke spieren je bij deze oefening moet gebruiken en welke niet
  2. Doe de oefening vooraf alvast een keer in gedachten
  3. Terwijl je de oefening uitvoert doe dit langzaam, gebruik alleen die spieren die je nodig hebt voor deze oefening en probeer de spieren die je niet gebruikt ontspannen te houden.
  4. Gebruik de ademhaling op een passende manier. Hoe dat moet verschilt per oefening dus dat is een kwestie van oefenen en aanvoelen.

Achteraf mediteren

Mediteren door aandacht te geven aan de spieren waarop je hebt getraind. Kun je het effect van de training voelen in je lichaam? Kun je het lichaam ook ontspannen terwijl je er met je aandacht bij bent? Gerjan Schoemaker heeft een meditatie ontwikkeld waarbij je op de inademing energie van buiten opneemt richting de spieren die je hebt gebruikt, en op een uitademing deze spieren verder ontspant en weer zachter maakt. Op deze pagina kun je verschillende geleide meditaties van Gerjan vinden.

Wat je aandacht geeft groeit. Zo ook je spieren!

About the Author Team Fitcode


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>