december 3

0 reacties

Sporten met een aandoening: het syndroom van Tietze

december 3, 2020


Als je last hebt van het syndroom van Tietze doet het kraakbeen tussen je borstbeen en je ribben (veel) pijn. De pijn zit vaak maar aan één kant en verergert als je moet hoesten of niezen. Het is een ongevaarlijke aandoening, maar je kunt hier wel flink wat last van ondervinden.

Als je het syndroom van Tietze hebt, kun je je afvragen hoe deze aandoening te combineren is met sporten en bewegen. We leggen het je graag uit.


Wat is het syndroom van Tietze?

Het syndroom van Tietze is een aandoening waarbij er pijn ontstaat op één of meer plekken op de borst. De pijn ontstaat vaak opeens en een precieze oorzaak is niet aan te wijzen. Ook gaat het syndroom vaak gepaard met drukpijn naast het borstbeen. De pijnlijke plek kan ook rood en dik worden. Vaak heb je enkele weken tot maanden last van het syndroom van Tietze en gaat het vanzelf weer over.

Hoewel er geen precieze oorzaak te vinden is, ontstaat het syndroom in bepaalde situaties wel vaker. Zo komen de klachten meer voor na een zware inspanning, zoals het tillen van een zware tas. Ook als je een ongeluk hebt gehad, waarbij er iets tegen de borstkas is gekomen, kan het syndroom ontstaan. Daarnaast kan een ontsteking in de keel, neus of longen of reumatoïde artritis een rol spelen bij het ontstaan van het syndroom van Tietze.

Hoewel de klachten flink belemmerend kunnen zijn, is het syndroom lastig aan te tonen. Op röntgenfoto’s en bij bloedonderzoek zijn geen afwijkingen te vinden. Je krijgt ook geen medicijnen voorgeschreven bij de klachten. Pijnstillers, zoals paracetamol of ibuprofen, kunnen wel verlichting geven.

Kun je sporten met dit syndroom?

Als je veel pijn hebt, kan het zijn dat je bang bent om te gaan sporten. Dit is echter niet nodig. Hoewel het pijn kan doen, is bewegen wel nog steeds erg gezond. Je kunt het beste zelf een aantal sporten uitproberen, om te merken wat voor jou prettig werkt.

Fitness, fietsen en wandelen worden over het algemeen als prettig ervaren, maar ook zwemmen en yoga kunnen erg fijn zijn. De intensiteit en duur van het sporten kun je zelf het beste aanvoelen. Op slechte dagen kun je rustiger aan doen dan op goede dagen.

Je kunt sporten ook gebruiken om de pijnklachten bij het syndroom van Tietze te verminderen. Als je oefeningen doet die de rompspieren versterken kunnen de klachten afnemen. Deze oefeningen kun je het beste doen op dagen dat je minder last hebt.

Ook kan het nuttig zijn om te oefenen met rustige yoga-oefeningen. Deze maken je lichaam soepeler en je wordt er ontspannen van. Het aanleren van een goede, rustige buikademhaling draagt hier ook aan bij.

Let op je eigen grenzen

Blijven bewegen is bij het syndroom van Tietze dus zeker aan te raden. Het kan je klachten verminderen en versterkt je lichaam, waardoor je de klachten op slechte dagen beter kunt opvangen.

Let er tijdens het sporten altijd op dat je niet over je eigen grenzen heengaat. De duur en de intensiteit van de oefeningen kun je aanpassen op de intensiteit van de klachten die je die dag ervaart.

Ook als je het syndroom van Tietze hebt, is een half uur per dag bewegen het advies. Doe rustig aan en luister goed naar je lichaam. Dan zal de beweging alleen maar positieve effecten op jouw pijnklachten hebben.


Mijn naam is Remco Hazenwerf, 24 jaar en auteur op Fitcode.nl. In het dagelijks leven ben ik eigenaar van een personal trainers bedrijf. Je kan van mij artikelen verwachten over alles wat met fitness en fitness artikelen te maken heeft. Heb je een vraag of feedback over mijn content? Dan kan je mij een berichtje sturen op mijn Linkedin profiel.

You might also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>