juli 27

0 Reacties

Vitamine K2: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

  • Home
  • /
  • Supplementen
  • /
  • Vitamine K2: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

juli 27, 2020

Wat is vitamine K2?

Vitamine K2 wordt ook wel 'manchignon' genoemd en is één specifieke vorm van vitamine K, die vooral in dierlijke producten of gefermenteerde voedingsmiddelen voorkomt. Eigenlijk bestaan er wel 9 varianten van vitamine K, elk met hun eigen moleculaire structuur en belang voor de gezondheid. Vitamine K2 is echter een van de belangrijkste. Maar waarom is dat nu zo?

Let op: Tijdelijk bestel je via bol.com voordelig Vitamine K2 >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

Wat zijn de voordelen van vitamine K2?

Elke vitamine die in voedingsmiddelen aanwezig is, heeft bepaalde functies te vervullen in het menselijke lichaam. Natuurlijk werkt geen enkel mineraal of vitamine afzonderlijk; er is sprake van synergie en samenwerking. Daarom is het belangrijk om vitamines niet als aparte eenheden te beschouwen, maar als onderdelen van één groot geheel, dat het lichaam de kans geeft optimaal te functioneren.

Natuurlijk wil dat niet zeggen dat elke vitamine op zich geen gezondheidsvoordelen biedt. Hieronder vind je een overzicht van enkele van de belangrijkste functies van vitamine K2 in het lichaam:

1. Een goede bloedstolling

Een van de belangrijkste functies van vitamine K2 is het reguleren van de stolling van ons bloed en daardoor ook het voorkomen van trombose. Heb je een wondje, dan mag het bloed er niet te lang uit blijven lopen. Stolt je bloed echter té snel, dan kan er een bloedstolsel optreden. Vitamine K2 heeft als functie om de goede balans te vinden en zo de wondheling en bloeddoorstroming in je lichaam te optimaliseren.

2. Het belang van vitamine K2 tijdens de zwangerschap

Juist doordat vitamine K2 zorgt voor voldoende bloedstolling, is het ook een van de belangrijkste vitamines tijdens de zwangerschap. Het risico op trombose is tijdens deze periode immers veel groter, ook bij het kindje! Een goede reden om vitamine K te supplementeren voor pasgeboren baby's is aangezien deze vitamine niet via de navelstreng overgebracht kan worden.

3. Gezonde en sterke beenderen

Calcium is heel belangrijk voor gezonde botten, dat is geweten, maar zonder vitamine K kan calcium zich niet goed binden in het lichaam, dus die vitamine is eveneens onmisbaar. Een regelmatige inname van vitamine K is bewezen essentieel te zijn voor de vorming van sterke en gezonde botten.

4. Hart- en vaatziekten

Ten slotte is vitamine K één van de belangrijkste vitamines om hart- en vaatziekten te voorkomen. De vitamine heeft immers een grote invloed op de elasticiteit en flexibiliteit van je aderen en andere bloedvaten. Dit heeft mede te maken met de mogelijkheid van vitamine K om onder andere calcium te transporteren, waardoor de bloedvaten in goede conditie blijven.

Hoe weet je of je een tekort hebt aan vitamine K?

Net zoals dat bij elke vitamine het geval is, kan er een tekort ontstaan aan de vitamine en dat kan bepaalde symptomen met zich meebrengen. Zoals reeds gezegd werken vitaminen en mineralen samen om het lichaam in goede gezondheid te houden en kan één bepaald symptoom dus ook meerdere oorzaken hebben. Toch is het goed om een duidelijk beeld te hebben op enkele van de meest voorkomende symptomen van een tekort aan vitamine K2:


1. Wonden die blijven bloeden

Aangezien vitamine K2 als belangrijke functie heeft om ons bloed te doen stollen, kan een tekort zich uiten in de vorm van wonden die niet opdrogen. Bij kleine letsels is dat niet zo'n ernstig probleem, maar toch bestaat het risico dat het lichaam op die manier teveel bloed verliest

2. Botproblemen

Aangezien vitamine K2 ook een rol speelt bij het gezond houden van de beenderen, kunnen er bij een tekort botproblemen ontstaan. Vooral als ook de ingenomen hoeveelheid calcium te laag is, aangezien dat het probleem nog erger maakt.

3. Blauwe plekken

Iedereen kan wel eens een blauwe plekken hebben, maar bij een tekort aan vitamine K2 zal die plek heel moeilijk weggaan. Daarbij kunnen blauwe plekken in geval van een tekort zelfs uit het niets ontstaan! Dit heeft alweer te maken met het effect van vitamine K2 op de bloeddoorstroming en de bloedstolling.

4. Aderverkalking

Aangezien vitamine K2 belangrijk is voor het transport van calcium door de aders en het flexibel houden van de bloedvaten, is een tekort ook gevaarlijk omdat er aderverkalking kan ontstaan. Verkalking uit zich in allerlei materiaal dat aan de binnenwand van de aders is vastgehecht en dat brengt tal van problemen met zich mee voor de gezondheid van het hart.

5. Het zenuwstelsel

Ten slotte is vitamine K2 ook belangrijk voor de efficiëntie en gezondheid van een zenuwstelsel. Het kan zelfs aandoeningen als Alzheimer vertragen en andere langdurige problemen met de hersenen, zoals bijvoorbeeld cognitieve achteruitgang bij kinderen, voorkomen en ook vertragen.

Het is duidelijk dat een tekort aan vitamine K2 heel wat opvallende en vaak minder opvallende of langdurige gevolgen met zich mee kan brengen. Voldoende vitamine K2 innemen en opnemen is dus erg belangrijk voor de gezondheid, zowel op de korte als op de lange termijn.

Let op: Tijdelijk bestel je via bol.com voordelig Vitamine K2 >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

Bestaat een teveel aan vitamine K2 ook?

Een tekort aan vitamine K2 bestaat - maar kan je er ook te véél van hebben? Eigenlijk zijn er nog geen eenduidige bewijzen dat een teveel aan vitamine K2bestaat. Natuurlijk is het altijd een goed idee om bij onzekerheid over de beste dosis raad te vragen bij een arts of een andere specialist, zodat eventuele risico's kunnen worden vermeden. Ook is het belangrijk om te weten dat bepaalde vitamine K2 supplementen de werking van een aantal bloedstollingsmedicijnen kunnen verminderen.

Je informeren bij een specialist is dus altijd de beste manier om zeker te zijn dat je vitamine K2 supplementen goed gebruikt, rekening houdende met eventuele andere medicijnen en supplementen. En dat zal je gezondheid alleen maar ten goede komen!

Waar zit vitamine K2 in?

De werking van vitamine K2, wat het is en wat de symptomen zijn van een tekort, het zijn allemaal zaken die erg belangrijk zijn. Natuurlijk wil je om gezonder te worden en te blijven ook weten waar je vitamine K2 kunt vinden. Welke voedingsmiddelen moet je eten om dagelijks voldoende vitamine K2 binnen te krijgen? Op die vraag geeft het onderstaande overzicht een antwoord:

1. Alle soorten kazen 

Vitamine K2 komt voor in zowel dierlijke als gefermenteerde producten - en kaas is beide! Zowel harde als zachte kazen bevatten een goede hoeveelheid vitamine K2. Let er echter op dat je niet te véél van deze voedingsmiddelen eet, aangezien ze ook veel ongezonde vetten bevatten.

2. Eigeel

Het eiwit van het ei staat dan wel bekend omwille van de hoeveelheid proteïnen, in het eigeel zit ook iets belangrijks: vitamine K2. Veel mensen vermijden het eigeel omdat ze bang zijn van de grotere hoeveelheid vetten, maar af en toe je eidooier opeten kan dus zeker geen kwaad, vooral als je meer vitamine K2 nodig hebt.

3. Groene bladgroenten

Groene bladgroenten bevatten ook een zekere hoeveelheid vitamine K2, ook al is die iets kleiner. Meer groenten eten is altijd een goed idee en de aanwezigheid van vitamine K2 (een vitamine die in relatief weinig producten voorkomt) maakt het nog gezonder. Dagelijks een portie spinazie of een andere bladgroente eten is dus een goed idee!

4. Granen (tarwe, spelt,..)

Ten slotte kan je ook heel wat vitamine K2 in de meeste granen vinden, zoals bijvoorbeeld tarwe of spelt. Granen horen hoe dan ook thuis in een gezond voedingspatroon vanwege de vele mineralen en vitaminen die ze bevatten en vitamine K2 is er één van.

Voeding mag eveneens niet als een geïsoleerd element beschouwd worden als het gaat om gezondheid. Het is belangrijk om je voedingspatroon zo gevarieerd en gezond mogelijk te houden, aangezien je op die manier gemakkelijk elke dag aan de nodige hoeveelheid vitamine K2 en andere vitaminen en mineralen binnen krijgt. Kies voor natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen en je kan een tekort aan deze vitamine K2 vermijden!

Heeft vitamine K2 bijwerkingen?

Hoewel vitamine K2 in natuurlijke voedingsmiddelen voorkomt en op die manier geen enkel risico vormt, is het wel mogelijk om een teveel in te nemen in de vorm van supplementen. Supplementen bevatten vaak een veel grotere hoeveelheid van de vitamine dan in natuurlijke producten aanwezig is. Het lichaam is niet gemaakt om zo'n grote dosissen van één enkele vitamine te verwerken en een hele grote inname over een korte periode is daarom niet aangeraden.

Zoals vermeld is er geen hoeveelheid waarbij vitamine K2 gevaarlijk of toxisch wordt, maar het is natuurlijk altijd een goed idee om advies te vragen bij een specialist of arts om de juiste dosis in te nemen. Op die manier ben je zeker dat je lichaam krijgt wat het nodig heeft, en niets meer. Bij heel hoge ingenomen hoeveelheden kunnen de volgende symptomen zich voordoen:

- Winderigheid,
- Een opgeblazen gevoel
- Krampen in darmen en spieren

Deze zijn echter zeldzaam en nooit langdurig. Zodra het lichaam het supplement heeft verwerkt, verdwijnen de klachten vanzelf.

Let op: Tijdelijk bestel je via bol.com voordelig Vitamine K2 >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

De verschillende vormen van vitamine K2 supplementen

1. Vitamine K2 in pilvorm

Supplementen in pilvorm zijn waarschijnlijk de populairste variant, aangezien ze gemakkelijk te nemen zijn en je altijd zeker bent van een vaste dosis. Vitamine K2 komt in pilvorm doorgaans voor in een dosis van 45 microgram, maar het kan ook meer zijn. Vitamine K1, een andere variant van dezelfde vitamine, komt in veel grotere hoeveelheden voor (tot wel 10.000 microgram). Zorg er bij de zoektocht naar een goed supplement dus zeker voor dat je de juiste variant vindt.

2. Vitamine K2 in poedervorm

Vervolgens bestaat vitamine K2 ook in poedervorm en deze variant is iets minder populair. Elke dag een vaste dosis innemen is iets moeilijker, maar de poedervorm wordt doorgaans wel iets gemakkelijker opgenomen en verteerd. Ook in dit geval gelden dezelfde hoeveelheden en is het eveneens belangrijk om het verschil op te merken tussen vitamine K2 en vitamine K1!

Weet je niet zo goed welke vorm het beste bij jou past? Eigenlijk gaat het hierbij vooral om persoonlijke voorkeur en ook wat je lichaam het beste bedraagt. Sommige mensen hebben meer last van krampen en winderigheid bij poedervorm, andere verdragen pilvorm van weer minder goed. Heb je twijfels, dan kan je altijd advies inwinnen bij een specialist of apotheker zodat je de beste optie vindt voor jouw lichaam!

Beste Vitamine K2 Kopen

1. Orthica Vitamine K2

2. Vitamine k2 D Foods

3. ULTRA HIGH POTENCY NATURAL 

Vitamine K2 - een kankerwerende vitamine?

Om ziekte in het lichaam te vermijden, is balans nodig, en dat kan enkel bereikt worden als het lichaam alle nodige voedingsmiddelen krijgt om in goede gezondheid te blijven. Heel wat vitaminen, mineralen en fytonutriënten hebben unieke eigenschappen die daartoe bijdragen en bepaalde helpen zelfs om kanker te voorkomen. Vitamine K2 is daar één van.

Vitamine K2 zou bijvoorbeeld een erg belangrijke rol spelen bij het voorkomen van prostaatkanker, één van de meest voorkomende kankers bij zowel mannen als vrouwen. Onderzoek heeft reeds uitgewezen dat hoe meer vitamine K2 iemand inneemt, hoe kleiner het risico op bepaalde kankers - waaronder prostaatkanker. Opvallend is dat dit effect niet vindbaar was bij vitamine K1.

Vitamine K2 zou dus wel eens belangrijker kunnen zijn voor de gezondheid dan de meeste mensen denken. Voldoende via de voeding innemen is hoe dan ook belangrijk en als dat niet gaat door een slechte opname of vertering, dan is een supplement misschien wel een goed idee. Op die manier kan de hoeveelheid vitamine K2 in het lichaam verhoogd worden, en dat zal alleen maar positieve gevolgen hebben voor de gezondheid!

L-arginine: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]
Magnesium citraat: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Team Fitcode

Over Fitcode.nl

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

GRATIS DOWNLOAD:

25 Eiwitrijke Snacks (Recepten)!

  • Eiwitrijk (inclusief voedingswaarden)
  • Onder de 550 calorieën
  • Goedkoop en makkelijk te bereiden
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"9bd08":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"9bd08":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"9bd08":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
DIRECT TOEGANG
>