Waarom rust zo belangrijk is bij fitness

We willen allemaal een doorzetter zijn, als we eenmaal een doel hebben staan voor onszelf op het gebied van sporten, dan zijn we vaak geneigd om zoveel mogelijk te doen om een zo snel mogelijk resultaat te krijgen. Alleen dat is helaas niet hoe ons lichaam werkt, er zit een limiet aan voordat je schade gaat aanrichten aan jezelf en je lichaam. Hieronder vertellen we je waarom rust zo belangrijk is bij fitness.

Inhoud van dit artikel toon

Waarom?

Fitness is een hele goede manier van bewegen, je hebt bijvoorbeeld Fitness in Antwerpen, maar wist je dat als je aan het sporten bent er hele kleine scheurtjes ontstaan in je spieren? Dit klinkt eng, maar dit is nodig om sterkere spieren te krijgen. Om deze sterkere spieren te krijgen moet je ze wel eerst de tijd geven om te herstellen zodat je langzaam aan steeds sterke spieren opbouwt. Als je teveel achter elkaar traint, dan kun je last krijgen van het overtrainingssyndroom, hierdoor kun je vermoeid raken en kun je ook blessures krijgen. Natuurlijk is focus en discipline goed, maar dit kost ook veel van je mentale energie. Door die rust te pakken, kunnen je hersenen ook tot rust komen.

Hoe?

Houd goed in de gaten wat de grenzen zijn van je eigen lichaam en neem ook echt een rustdag als je lijf niet in staat is om goed te kunnen sporten. Dit betekend niet dat je helemaal niet meer mag bewegen, yoga of wandelen zijn perfecte activiteiten om te doen op je rustdag. Tijdens de rustdagen is het erg van belang dat je goed drinkt en eet om weer volledig te kunnen herstellen. Hierbij is slaap ook een hele belangrijke factor, zonder voldoende slaap kan je lichaam namelijk niet volledig herstellen.

Wanneer we eenmaal een doel hebben willen we niet opgeven totdat we dat doel behaald hebben, maar ons lichaam kan maar zoveel aan, als je te lang doorgaat kan je alleen maar schade toerichten aan jezelf. Daarom is het belangrijk om rustdagen te nemen, zo kunnen de scheurtjes in je spieren herstellen, zal je geen last krijgen van het overtrainingssyndroom waardoor je vermoeid raakt en kun je mentaal ook tot rust komen. Je kunt dit het beste doen door goed je eigen lichaam in de gaten te houden en op tijd rustdagen in te plannen, je kunt hier nog wel steeds beweegactiviteiten zoals wandelen of yoga doen. Goed drinken, eten en slapen zijn ook cruciaal.

Over de schrijver Team Fitcode

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

De Slimste Persoon in je sportschool worden?
De Fitcode Nieuwsbrief is alles wat je nodig hebt! Ontvang wekelijks de beste tips, nieuwste onderzoeken en nog veel meer.

>