Weer terug de sportschool in? Zo voorkom je blessures

Op 1 juli 2020 mochten de sportscholen hun deuren weer openen! Ben jij van plan om jezelf binnenkort (weer) in het zweet te werken in de sportschool? Of ben je al begonnen? Goed bezig! Wanneer je weer begint met sporten, is het goed om te weten hoe je de kans op blessures verkleint. Daarom hebben we hier enkele tips op een rij gezet. Belangrijke informatie voor beginners, en een handig geheugensteuntje voor ervaren sporters.

Een goede warming-up is écht belangrijk

Het blijft ons verbazen hoeveel mensen direct de gewichten in hun handen nemen of meteen aan de slag gaan met een fitnessapparaat, zonder vooraf een goede warming-up te doen. Dit raden we af. Hoe fit je ook bent, je spieren en pezen zijn altijd (te) strak wanneer je gaat sporten zonder warming-up.

Doe je geen warming-up vooraf?

Dan is de kans dat je een blessure oploopt tijdens het sporten een stuk groter dan wanneer je wel een warming-up doet. Het is daarom dus eerst goed om eerst even te rekken en de spieren met extreem lage gewichten op te warmen.

Bouw het langzaam op

Een beginnersfout die je vaak ziet: beginnen met een te hoge intensiteit. Het is beter om bij de basis te beginnen en stap voor stap uit te breiden. Sport daarom, vooral in het begin, niet vaker dan drie keer per week. We raden aan om een personal trainer (of een sportschoolmedewerker) om advies te vragen en samen een trainingsschema op te stellen. Zo weet je bijvoorbeeld zeker dat je niet al te vroeg met te zware gewichten gaat trainen.

P.S. Heb je momenteel al klachten, of meer weten over hoe je klachten kan voorkomen? Alpha Fysiotherapie in Culemborg is gespecialiseerd in sportblessures!

fitnessen blessures voorkomen

Sport niet met een lege maag

Je gaat calorieën verbranden en zweten tijdens het sporten. Je raadt het al: je moet dan niet met een lege maag sporten. Je lichaam moet voldoende brandstof hebben wat omgezet kan worden naar energie. Maar, je wilt natuurlijk ook niet met een volle maag de sportschool in lopen. Probeer daarom ongeveer twee uur voordat je gaat trainen een goede maaltijd naar binnen te werken.

Hetzelfde geldt voor water: zorg dat je de hele dag door genoeg water drinkt, en vul het tijdens het trainen bij met kleine slokjes.

Luister altijd naar je lichaam

No pain, no gain, hoor je wel eens. En waar spierpijn een dag na een training vaak een teken is dat je goed hebt gesport, is pijn die je tijdens het sporten oploopt vaak niet een goed teken. Blijf daarom tijdens het sporten goed naar je lichaam luisteren. Zodra je pijn voelt, al is het maar een korte kramp, raden we aan om even te pauzeren en je spieren en gewrichten even rust te geven. Je kunt ondertussen wel gewoon een andere spiergroep trainen.

Ook bij een verkoudheid of griep is het goed om je lichaam niet extra te belasten. Blijf dus lekker thuis en geef je lichaam tijd om bij te komen. Sporten met een lager immuunsysteem verhoogt namelijk ook de kans op blessures.


Let op je techniek

Het is belangrijk om tijdens het sporten met fitness apparaten een juiste houding aan te hemen en de bewegingen op de juiste manier uit te voeren. Wanneer je dat niet doet, kun je (verkeerde) spieren overbelasten. Dit vergroot de kans op blessures, en verkleint de kans op goed een resultaat. Daarnaast kan het er ook nog eens gek uitzien, en dat wil je natuurlijk ook niet!

Andere bekeken ook:

De gezondheidsvoordelen van een sportmassage

3 tips om meer uit je fitness sessies te halen

5 Fitness Fouten die elke Beginner maakt!

Team Fitcode

Over de auteur

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>