Als sporter heb je een hogere eiwitbehoefte. Zo heeft een duursporter ongeveer 1,4 tot 1,6 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Voor een krachtsporter ligt dit zelfs op 2 – 2,2 gram eiwit per kg. Omdat een eiwitshake een makkelijke toevoeging is op een gezond eetpatroon, gebruiken veel sporters dit supplement. Je hebt tegenwoordig de keuze uit veel verschillende soorten eiwitshakes. Maar hoe weet je welk soort eiwitshake jij nodig hebt? In deze blog op Fitcode.nl helpen we jou bij het kiezen! 

Waarom zijn eiwitshakes zo populair? 

Tegenwoordig gebruiken veel mensen een eiwitshake, bijvoorbeeld als ontbijt of direct na het sporten. Eiwitten zijn namelijk belangrijk bij het spiermassa opbouwen. Toch is het niet direct noodzakelijk om je eiwitten uit een eiwitpoeder te halen. Je kunt de benodigde eiwitten namelijk prima uit ‘normale’ voeding halen, zoals kip, vis of vleeswaren, zuivel, eieren, noten en peulvruchten. Waarom kiezen dan toch zoveel sporters voor eiwitshakes? 

Het gebruik van een eiwitshake biedt enkele voordelen, waarvan het gebruiksgemak toch wel de grootste is. Een schepje poeder in een shakebeker, water of melk toevoegen en even goed schudden. Binnen een minuut kun jij zo 25 tot 30 gram eiwit binnenkrijgen. Ideaal wanneer je weinig tijd hebt om een eiwitrijke maaltijd klaar te maken. Bovendien kun je eiwitpoeder makkelijk meenemen om bijvoorbeeld op je werk of in de trein snel je eiwitten te nemen. 

Een andere reden waarom sporters voor eiwitshakes kiezen is de prijs. Eiwitrijke producten kunnen behoorlijk prijzig zijn. Denk maar aan een lekker stukje vlees of vis. Dit terwijl je voor nog geen 60 eurocent per shake net zoveel eiwitten binnen kunt krijgen. Voor veel sporters is het dus ook een financiële overweging om een eiwitshake te gaan gebruiken. 

Verschillende soorten eiwitshakes

Door de populariteit van eiwitsupplementen zijn er de laatste jaren steeds meer soorten en merken op de markt gekomen. Wij snappen dat je soms door de bomen het bos niet meer kunt zien en het lastig vindt om de beste eiwitshake te kiezen. Want welke eiwitshake heb jij nodig bij jouw doel?

Hieronder zullen we enkele soorten eiwitpoeders uitleggen. Zo weet jij wat voor jou de beste koop is. 

Wei concentraat eiwitshakes

De meest verkochte eiwitshakes zijn wei / whey shakes. Deze shakes zijn gemaakt op basis van melkeiwit. Wei proteinen bevatten veel essentiële aminozuren en bieden een hoge biologische waarde. Dit betekent dat de eiwitten uit wei eiwitshakes goed door het lichaam worden opgenomen en de aminozuren goed aansluiten bij het aminozuurprofiel van lichaamseigen eiwitten. 

Wei concentraat eiwitshakes zijn bovendien goedkoop en smaken goed. Vooral wanneer je wei eiwitpoeder met melk maakt krijg je een volle en romige eiwitshake. Omdat wei afkomstig is van melk, zijn deze eiwitshakes minder geschikt voor sporters met een lactose- of koemelkallergie. Ook wanneer jij een vegan leefstijl volgt kun je deze whey shakes beter links laten liggen. 

Zoek jij een lekkere en goedkope eiwitshake? Dan is een wei concentraat eiwitpoeder een uitstekende keus. 

  • Zeer lekkere smaak
  • Goed aminozuurprofiel
  • Goedkope eiwitshake
  • Niet geschikt bij lactose-allergie

Wei isolaat eiwitshakes

Wei isolaat eiwitshakes zijn ook afkomstig van melkeiwit en bieden dus dezelfde voordelen qua biologische waarde en aminozurenprofiel. Het verschil met wei concentraat is dat isolaat eiwitshakes verder gefilterd zijn. Dit zorgt ervoor dat het eiwitpercentage hoger is en er bijna geen suikers en vetten in de shake zitten. 

Zo’n whey isolaat shake biedt dus meer eiwitten en een hogere kwaliteit. Door het extra filterproces zijn de kosten wel een stukje hoger. Een isolaat eiwitshake is duurder dan een wei concentraat shake. Ook is de smaak van een isolaat eiwitpoeder minder vol en romig. Dit komt door het wegfilteren van vet en suiker. 

Ben jij een gevorderde (kracht)sporter en wil je echt de allerbeste kwaliteit eiwitshake? Dan is een isolaat eiwitshake een betere koop dan een wei concentraat. 

  • Bevat weinig suikers en vet
  • Hoogste kwaliteit eiwitten
  • Duurder dan wei concentraat
  • Niet geschikt voor vegans

Micellar casein eiwitshakes

Wei eiwitshakes worden snel opgenomen door je lichaam en voorzien je spieren dus snel van de benodigde aminozuren voor het herstel. Er zijn ook eiwitshakes die een langzame afgifte van eiwitten hebben. Dit zijn de Micellar Caseine eiwitshakes, gemaakt van caseïne eiwit. Caseïne is ook afkomstig van melkeiwit en is een perfect eiwit om voor het slapen te nemen. Je lichaam krijgt dan gedurende je nachtrust genoeg eiwitten om goed te herstellen. 

Over het algemeen is caseïne eiwitpoeder wat dikker van structuur dan een wei eiwitshake. Je kunt het dus ook goed gebruiken om een papje of vla van te maken. Ook voor caseïne eiwitshakes geldt dat ze niet geschikt zijn voor mensen die een plantaardig voedingspatroon volgen. 

Lust jij geen kwark, maar wil je toch graag langzame eiwitten binnenkrijgen voordat je naar bed gaat? Dan is een micellar casein eiwitshake een lekkere en gezonde keus. 

  • Langzame afgifte aminozuren
  • Ideaal voor het slapen
  • Lekkerder dan kwark
  • Niet geschikt voor vegans

Egg protein eiwitshakes

Je kunt ook kiezen voor een eiwitshake op basis van ei-eiwitten. Deze Egg protein eiwitshakes hebben een uitstekend aminozuurprofiel en bevatten zeer weinig vet en koolhydraten. Dit is een zeer geschikte eiwitshake voor sporters die eiwitpoeders op melkbasis niet goed kunnen verdragen. 

Ei-albumine wordt supersnel door je lichaam opgenomen, waardoor het ideaal is om te nemen na het sporten of als ontbijt. Houd er wel rekening mee dat ook ei-eiwitshakes niet geschikt zijn voor vegan sporters. 

Kun jij niet goed lactose en koemelk? Maar zoek je toch een eiwitpoeder met zeer goed aminozuurprofiel en snelle opname? Dan kun je zeker kiezen voor egg protein eiwitshakes.

  • Hoge biologische beschikbaarheid
  • Geschikt bij lactose of koemelk allergie
  • Lekkere smaak
  • Niet vegan

Plantaardige eiwitshakes

Steeds meer mensen kiezen voor een vegan eetpatroon. Dit betekent dat ze dierlijke producten vermijden en alleen nog kiezen voor plantaardige voedingsmiddelen. Omdat dierlijke eiwitten vaak meer essentiële aminozuren bevatten dan plantaardige bronnen, moet je als vegan nog meer eiwitten binnenkrijgen. 

Daarom is het verstandig om een plantaardige eiwitshake te gebruiken, zeker wanneer je ook nog eens fanatiek sport. De beste plantaardige eiwitshakes bieden een hoog eiwitpercentage en bevatten vaak erwteneiwit, rijsteiwit en hennepeiwit (of een combinatie daarvan). Helaas zijn vegan eiwitshakes minder lekker dan whey eiwitshakes. Ze zijn vaak wat bitterder van smaak en minder romig. 

Volg jij een plantaardig eetpatroon, maar zoek je toch een goede eiwitshake om aan je dagelijkse eiwitbehoefte te komen? Dan raden wij je aan om te kiezen voor een plantaardige eiwitshake. 

  • Geschikt bij vegan leefstijl
  • Hoog eiwitgehalte
  • Mix van plantaardige eiwitten
  • Minder lekker dan wei eiwitshakes

Wat is jouw favoriete eiwitshake?

About the Author Team Fitcode


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>