Zink: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

In dit artikel gaan we het hebben over zink. We gaan enkele aspecten hiervan bespreken. Allereerst gaan we kort in op wat zink precies is en wat het met je lichaam doet. Vervolgens gaan we de verschillende voordelen van zink behandelen. Daarna geven we aan wat er kan gebeuren met je lichaam als er sprake is van een tekort aan zink in je lichaam. Ook bespreken we de gevolgen van teveel zink in je lichaam, want ook die mogelijkheid bestaat er nog. Ook andere zaken gaan we bespreken: waar zit zink in, wat zijn eventuele bijwerkingen en we eindigen met extra informatie.

Wat is Zink?

Zink is een zogenaamd spoorelement. Het is een onderdeel van Enzymen en draagt bij aan een goede stofwisseling in je lichaam. Een zeer goede stofwisseling is zeer belangrijk. Indien dat niet gebeurt, dan kunnen er verschillende problemen ontstaan. Zink is noodzakelijk voor je lichaam, omdat het nodig is bij verschillende aspecten ervan. Zo helpt het voor een betere opbouw van de eiwitten. Eiwitten zijn zeer belangrijk voor je lichaam. Het is zeer goed voor je spieren, maar geeft je ook een verzadigd gevoel en er zijn nog meer voordelen. Daarnaast zorgt zink voor een betere algemene groei en ontwikkeling van weefsel. Bovendien draagt het bij aan een beter immuunsysteem.

Let op: Tijdelijk bestel je via Body&Fit voordelig Zink supplementen >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

Wat zijn de voordelen van Zink

Hierboven hebben we al even kort uitgelegd wat de voordelen van zink zijn, maar in dit gedeelte gaan er we er nog even dieper op in.

Een beter Immuunsysteem

Het immuunsysteem is misschien wel het belangrijkste systeem in ons lichaam. Het immuunsysteem is zeer complex en beschermt ons tegen vele kwaadaardige zaken waarmee je als mens dagelijks wordt geconfronteerd. Besef je maar eens hoeveel virussen, bacteriën en dergelijke er op aarde zijn. Dat zijn er miljoenen en om die reden is het immuunsysteem belangrijk, zodat jij gezond blijft en niet vatbaar bent voor problemen die veroorzaakt kunnen worden door een slecht functionerend immuunsysteem. Er zijn bepaalde ziektes die je immuunsysteem flink aantasten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan aids, maar ook nog andere soorten ziektes. Die mensen zien er vaak heel slecht uit en daarom is het ook belangrijk om goed op je immuunsysteem te passen. Zink draagt bij aan het immuunsysteem en daarom is het ook belangrijk om daar voldoende van binnen te krijgen.

Zorgt voor gezond haar, gezonde huid en gezonde ogen

Natuurlijk wil jij er elke dag fris en fruitig uitzien. Ook om die reden is zink heel belangrijk. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je haar gezond blijft. Maar het is ook goed voor de huid en je ogen. Allemaal zeer belangrijke zaken uiteraard, waar je als mens zuinig mee moet zijn. Een negatieve impact daarvan kan namelijk je de kwaliteit van je leven ernstig aantasten.

Een goed geheugen

Ook zijn er harde aanwijzingen dat zink bijdraagt aan een goed geheugen. Het geheugen van iedereen verschilt, maar er zijn bepaalde facetten die je geheugen kunnen aantasten. Ouderdom is er daar één van. Oudere mensen zijn dan meestal ook vaak verwarder en vergeten meer. Dit komt natuurlijk omdat ze al lang meegaan op de aarde en er dan ook veel hersencellen zijn afgestorven. Toch verschilt dit per persoon en natuurlijk ook hoe je leeft. Zo is het bijvoorbeeld vastgesteld dat alcohol een slechte invloed op je geheugen kan hebben. Maar er zijn dus ook bepaalde aspecten die kunnen bijdragen aan een beter brein. Zink is daar dus ook één van. Je geheugen is de motor van je lichaam, dus het is sowieso belangrijk dat deze krachtig is.

Let op: Tijdelijk bestel je via Body&Fit voordelig Zink supplementen >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

Tekort aan zink?

Hierboven hebben we de voordelen van zink genoemd, maar wat gebeurt er als je te weinig zink in je lichaam binnen krijgt? Hieronder bespreken we de belangrijkste nadelen van een tekort aan zink in je lichaam. Laten we daar allereerst stellig over zijn. Een zinktekort komt in Nederland vrijwel niet voor. Toch is het belangrijk om er de gevaren van te laten inzien.

Afwijkingen aan de huid

Het voordeel van een zinktekort is dat de symptomen best wel duidelijk zijn, waardoor een arts of iemand anders snel kan vaststellen of er sprake is van een tekort. Een punt van zink is namelijk dat het kan zorgen voor afwijkingen aan de huid. Daarbij kun je denken aan rare plekken, ongeregeldheden en ga zo maar verder. Maar ook afwijkingen aan de slijmvliezen en je skelet kunnen voorkomen. Dat is linke koffie, zoals je wel kan begrijpen. Het is dan ook maar goed dat een zinktekort in Nederland zelden voorkomt!

Anders ruiken en proeven

Een tekort aan zink kan ook tot gevolg hebben dat je zaken anders gaat waarnemen met je neus en met je mond. In andere woorden: dat veel zaken anders gaan ruiken en proeven. Dat kan natuurlijk zeer vervelend zijn, zeker als je een liefhebber bent van bepaalde voeding. Bovendien betekent dit dat je je zintuigen dan niet meer goed kunt vertrouwen. Dat is natuurlijk niet iets wat je beoogt, want juist daarmee zorg je voor een goede kwaliteit van leven.

Achterblijvende groei en ontwikkeling

Ook kan het ervoor zorgen dat een zinktekort voor een achterstand van de groei zorgt. Zink is namelijk het fundament voor het groeiproces in je lichaam en bovendien stimuleert het de stofwisseling. Een tekort heeft dus als averechts effect dat je kunt achterblijven met de groei en ontwikkeling. Zeker voor kinderen is een tekort aan zink dus extra gevaarlijk. Gelukkig wordt hier in Nederland goed opgelet en komt het dus zelden voor, zoals eerder in dit artikel ook al even was aangehaald.

Verminderde afweer en nachtblindheid

Ook kan te weinig zink resulteren in een verminderde afweer en nachtblindheid. Een verminderde afweer kan ervoor zorgen dat je sneller vatbaar bent voor bepaalde ziekten. Ook zorgt dit ervoor dat je sneller infecties kunt oplopen en dat is natuurlijk ook geen pretje. Nachtblindheid betekent dat je in het donker bijna niet kan zien. Het is een probleem dat vaak voorkomt. Onbehandelde nachtblindheid kan in ergste geval resulteren in blindheid. Iets waar je ongetwijfeld niet op zit te wachten.

Teveel aan zink?

Hierboven hebben we de nadelen genoemd als je te weinig zink tot je neemt. Maar wat zijn de nadelen als je juist te veel zink tot je neemt?

In principe is het vrijwel onmogelijk om een teveel aan zink binnen te krijgen. Er is dan ook geen harde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, zoals wel voorkomt bij andere vitamines. Overigens bepaalde indicaties. Een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid komt bijvoorbeeld voor bij Vitamine A, maar ook bij andere vitamines en mineralen. Bij zink is het vrijwel onmogelijk, maar mocht je toch te veel zink binnenkrijgen, dan loop je wel risico op een tekort aan koper. Let wel: dit is zeer zeldzaam, want het is best lastig om veel zink binnen te krijgen. Tenzij je natuurlijk hoge dosissen zinktabletten tot je neemt. In dat geval bestaat er natuurlijk wel een groter risico. Maar let wel: het gaat dan wel echt om flinke dosissen.

Waar zit Zink in?

Zink komt in veel verschillende voedingsmiddelen voor, meestal in kleine hoeveelheden. Het voordeel is dat je er ook niet heel veel van nodig hebt, omdat een zinktekort vrijwel niet voorkomt. Maar je kunt zink bijvoorbeeld vinden in verschillende vleesproducten. Denk daarbij aan kip, rundvlees en ga zo maar verder. Allemaal hartstikke lekker. Natuurlijk zitten er nog veel meer gezonde dingen in vlees. Ben je echter vegetariër en wil je toch genoeg zink binnenkrijgen? Dat is geen enkel probleem. Zink zit namelijk ook in graanproducten, noten en verschillende schelpdieren. Er zijn dus genoeg plekken alwaar je zink kunt nemen. Hanteer jij een normale, gezonde voeding? Dan is het in de meeste gevallen niet nodig om supplementen te nemen. Maar het kan natuurlijk zijn dat er iets mis is in je systeem, dan kan een huisarts of een andere specialist je daar wel goede tips over geven.

Let op: Tijdelijk bestel je via Body&Fit voordelig Zink supplementen >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

Hoeveel zink heb je nodig?

Hoeveel zink je nodig hebt verschilt per persoon. Dit heeft aan de ene kant met de leeftijd te maken. Kinderen van 6 tot 11 maanden hebben bijvoorbeeld dagelijks 5 milligram zink nodig. Dit geldt overigens ook voor kinderen van en 1 en 2 jaar. Bij kinderen van 2 tot 5 jaar is het aanbevolen om 6 gram zink per dag te nemen. En van de leeftijd van 6 tot 9 jaar moet je ongeveer uitgaan van 7 milligram zink. Natuurlijk komt het niet heel precies, maar het is een richtlijn. Tussen kinderen maakt het geslacht niet echt uit. Bij volwassenen is dat echter wel het geval. Mannen hebben over het algemeen meer zink nodig dan vrouwen. Voor meer informatie over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is er op internet gelukkig genoeg te vinden. Daar staat dit duidelijk beschrijven. Daar vind je ook informatie over de veilige bovengrens. Zoals al even was beschreven, is het zo dat het bijna onmogelijk is om teveel binnen te krijgen. Maar voor de zekerheid wordt er meestal wel een veilige bovengrens gehanteerd, zodat je zeker weet dat je geen enkel risico loopt.

Beste Zink  Kopen

1. Collageen Booster

2. ZMA - Optimum

3. Chelated Calcium

Andere bekeken ook:

Elektrolyten: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Retinol: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Collageen: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Team Fitcode

Over de auteur

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>