februari 2021

0 reacties

Wat is het nut van goede bacteriën?

9 februari, 2021


Probiotica zijn producten die grote hoeveelheden nuttige melkzuurbacteriën bevatten. Deze bacteriën, zoals bijvoorbeeld de lactobacillen en bifidobacteriën, overleven het maagzuur en bereiken de darm. Het is verstandig om dit product op een nuchtere maag in te nemen, dus ruim voor een maaltijd met wat water. Hierdoor kunnen de goede bacteriën sneller de darmen bereiken.

Goede bacteriën

In de darm leven 100 biljoen bacteriën. Hiervan zijn er nuttige en schadelijke bacteriën. Bij een gezonde darmflora is er een evenwicht van nuttige en schadelijke bacteriën. Goede bacteriën vormen zich tegen de binnenwand van de darm en blokkeren hierdoor de slechte bacteriën.

Onevenwichtige darmflora

De darmflora kan uit balans zijn als de schadelijke darmbacteriën zich kunnen vermenigvuldigen. Dit komt voor bij het gebruik van antibiotica of een infectie. Ook mensen die last hebben gehad van diarree of juist een verstopping, hebben een onevenwichtige darmflora. Door middel van melkzuurbacteriën, en dan met name lactobacillen en bifidobacteriën, kan de balans van goede en slechte bacteriën hersteld worden. Goede voeding en het drinken van water zorgt ervoor dat de darmen in harmonie zijn. Gevarieerd eten en voldoende bewegen hebben een gunstig effect. Het gebruik van supplementen is dan ook niet nodig.

Wat is goede voeding?

Vezelrijk voedsel, fruit en zuivel zijn belangrijk en worden dan ook genoemd in de aanbevelingen van het Voedingscentrum.
Specifiek worden volkoren graanproducten zoals volkorenbrood, roggebrood, zilvervliesrijst, havermout en muesli genoemd en peulvruchten zoals linzen en bruine bonen. Ook groente en fruit, noten en aardappelen bevatten vezels.

Plantaardig eten

Vezels zitten eigenlijk alleen in plantaardig eten. Dierlijk eten zoals vlees en bepaalde zuivelproducten bevatten geen vezels. Een volwassene heeft per dag 30 tot 40 gram vezels nodig om een goede darmflora te houden. Yoghurt en kwark bevatten melkzuurbacteriën, maar die bereiken de darm niet. In de winkel zijn wel yoghurtproducten te koop waarbij Probiotica is toegevoegd. Ook zijn er supplementen zoals vegan probiotica. Gebruik het supplement vooraf aan de maaltijd bij een lege maag.

Gezond leven betekent naast voeding ook voldoende bewegen. Een sport of regelmatig naar de fitness draagt daartoe bij, maar minimaal één uur bewegen met matige inspanning is dagelijks nodig. Dit zorgt voor een optimale darmflora.


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>