juli 24

0 Reacties

Probiotica: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

  • Home
  • /
  • Supplementen
  • /
  • Probiotica: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

juli 24, 2020

Je hebt er misschien wel eens van gehoord: probiotica. Maar wat zijn probiotica precies en wat voor effect kunnen ze hebben op jouw gezondheid? Hoeveel moet je ervan nemen om effect te merken en heeft het nemen van probiotica bijwerkingen? We vertellen je hier alles wat je wilt weten over probiotica.

Orthica Orthiflor Original Probiotica

Wat zijn probiotica?

Laten we beginnen met uitleggen wat probiotica zijn. Probiotica zijn levende organismen die, als je ze in voldoende hoeveelheden inneemt, een positief effect kunnen hebben op jouw gezondheid. Ze kunnen bijdragen aan een gezonde darmflora. Meestal zijn probiotica bacteriën, maar aan sommige gisten worden ook positieve gezondheidseffecten toegeschreven. Er zijn veel verschillende probiotica, maar de meeste behoren tot de lactobacillen of bifidobacteriën. Het specifieke type probiotica bepaalt wat de mogelijke werking kan zijn.

Hoeveel van deze bacteriën je in zou moeten nemen is niet officieel vastgesteld, maar een hoeveelheid van 1 tot 10 miljard bacteriën per dag wordt gezien als de minimale hoeveelheid om een effect te bereiken. Je moet probiotica niet verwarren met prebiotica. Die ene letter verschil, maakt namelijk veel uit voor de betekenis. Probiotica zijn de levende organismen, terwijl prebiotica een verzamelnaam voor stoffen is die de groei van bepaalde bacteriesoorten kan bevorderen. Hoewel ze allebei belangrijk zijn, is het belangrijk om goed op het verschil te letten als je op zoek gaat naar supplementen.

Let op: Tijdelijk bestel je via bol.com voordelig Probiotica >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

Wat zijn de voordelen van probiotica?

Waarom zou je zo'n grote hoeveelheid levende bacteriën per dag willen innemen? Ten eerste leven er in jouw darmen nog veel meer van dit soort bacteriën. Deze bacteriën dragen bij aan een gezonde darmflora. Een gezonde darmflora is erg belangrijk voor onze gezondheid. Probiotica zouden dus een positief effect kunnen hebben op je gezondheid. Hoewel er nog weinig wetenschappelijk bewijs is dat deze organismen daadwerkelijk een positief effect hebben op gezonde mensen, zijn er wel een aantal specifieke aandoeningen waarbij probiotica kunnen helpen. Maar hoe werkt dat dan precies? In ons maag-darmkanaal leeft een groot aantal micro-organismen.

Deze zijn erg belangrijk voor onder andere onze energiehuishouding, onze hersenfuncties, de werking van het immuunsysteem en het functioneren van het spijsverteringsstelsel. Een disbalans in deze micro-organismen kan dus een groot effect hebben op onze gezondheid. Probiotica kan worden ingezet om de balans te herstellen. Om effect te kunnen hebben moeten de bacteriën wel levend de darmen bereiken. Dit gezondheidseffect is bij gezonde mensen helaas nog nooit wetenschappelijk aangetoond, hoewel veel mensen claimen dat ze baat hebben bij probiotica.

Bij specifieke aandoeningen, zoals prikkelbare darmsyndroom, zijn wel wetenschappelijke aanwijzingen dat bepaalde probiotica een positief effect kunnen hebben. Welk soort bacterie en in welke hoeveelheid het zal moeten worden ingenomen is afhankelijk van de precieze aandoening. Een arts kan je hier goed bij adviseren. Inname van probiotica kan wel sowieso zorgen voor een toename aan nuttige bacteriën in je darmen. Dit maakt je minder vatbaar voor ziekteverwekkers. Verder wordt probiotica gelinkt aan nog een groot aantal gezondheidsvoordelen, zoals het verlagen van de bloeddruk en het cholesterolgehalte, maar naar al deze effecten moet nog meer wetenschappelijk onderzoek worden gedaan om de effecten te kunnen bewijzen.

Probiotica-tekort

Wat gebeurd er als je een probiotica-tekort hebt? Bij een probiotica-tekort ontstaat er een disbalans in je darmbacteriën. En als er een disbalans ontstaat in je darmbacteriën, kan dit grote gevolgen voor je gehele gezondheid hebben. Niet alleen zul je over het algemeen vatbaarder worden voor ziektes, ook worden bepaalde aandoeningen gelinkt aan een schommeling in de samenstelling van de darmmicrobiota.

Onder andere de ziekte van Crohn en diabetes, maar ook alzheimer en depressies kunnen hieraan worden gelinkt. Probiotica die bepaalde bacteriestammen bevatten zouden een positief effect op deze aandoeningen kunnen hebben. Maar de staat van je darmflora heeft ook veel effect op je energieniveau en het speelt een rol bij afvallen of juist aankomen. Hoewel je misschien niet dagelijks bezig bent met de balans in je darmen, is het dus wel van groot belang om dit orgaan niet te vergeten. Je kunt voor een goede darmflora zorgen door middel van een gezond en gevarieerd eetpatroon, maar ook inname van probiotica kan hieraan bijdragen.

Let op: Tijdelijk bestel je via bol.com voordelig Probiotica >>> Klik hier voor de beste aanbiedingen

Teveel aan probiotica

In principe kun je niet een teveel aan probiotica innemen. Een groot gedeelte van de bacteriën die je inneemt zullen de darmen niet eens levend bereiken. Zij worden door maagzuur en gal al gedood voor zij hun bestemming bereikt hebben. Op producten die probiotica bevatten staat meestal vermeld hoeveel bacteriën levend de darmen zullen bereiken.

Alleen levende bacteriën kunnen een eventueel positief gezondheidseffect bewerkstelligen. Natuurlijk is opeens enorm grote hoeveelheden van iets innemen nooit verstandig. Je hebt wel een flink aantal levende bacteriën nodig om enig effect te kunnen bereiken, maar gebruik altijd je gezond verstand. Bij twijfel kun je het beste met een deskundige overleggen. Na het innemen van probiotica kun je de eerste dagen wat last hebben van je spijsverteringssysteem. Als dit na enkele dagen niet minder wordt, is het ook verstandig om even te overleggen met een arts. Er kan dan wat meer aan de hand zijn.

Waar zit probiotica in?

De bekendste producten waar probiotica inzitten zijn de gefermenteerde zuivelproducten, zoals Actimel, Activia en Yakult. In een aantal andere producten, zoals yoghurt en zuurkool, zitten wel ook nuttige bacteriën, maar deze worden niet tot de probiotica gerekend.

Deze bacteriën worden in ons maag-darmkanaal al teveel afgebroken. Hierdoor voldoen ze niet aan het criterium dat de bacteriën levend de darmen moeten bereiken, en dus mogen ze niet tot de probiotica gerekend worden. Toch zouden dit soort gefermenteerde producten, waaronder ook bijvoorbeeld hüttenkäse, tempeh en kefir geschaard worden, wel een positief effect op de darmen kunnen hebben. En aangezien er ook geen negatieve effecten bekend zijn, is dit een geval van baat het niet dan schaadt het niet. Gezond en gevarieerd eten is natuurlijk sowieso erg belangrijk om jouw darmflora gezond en in balans te houden en vooral vezels zijn van grote invloed op de gezondheid van jouw darmen.

Zijn er bijwerkingen van probiotica?

Voor zover bekend heeft het innemen van probiotica voor gezonde mensen geen ongewenste bijwerkingen. Mensen met een aandoening die zij graag willen behandelen met probiotica doen er goed aan om eerst advies in te winnen van een arts. Ook bij ouderen met een verzwakt immuunsysteem of kinderen is het verstandig om altijd eerst te overleggen met een deskundige. Voor sommige mensen met een verzwakt immuunsysteem kan probiotica leiden tot infecties.

Als je een onderliggende aandoening hebt is het dus altijd verstandig om een arts te raadplegen voordat je met probiotica begint. Voor mensen zonder aandoening kan het zijn dat je de eerste dagen dat je probiotica gebruikt een beetje last krijgt van je spijsvertering. Denk hierbij aan maagpijn en gasvorming. Als deze eerste paar dagen voorbij zijn, zou je spijsvertering juist beter moeten gaan werken dan eerst.

Vormen van probiotica

Veel mensen zullen probiotica innemen als zuivelproduct. Een lekker zuiveldrankje bij het ontbijt en je hebt je dagelijkse hoeveelheid alweer binnen. Nadeel hiervan is dat deze producten over het algemeen in de koelkast bewaard moeten worden en dat het niet geschikt is voor mensen die geen melkproducten kunnen of willen gebruiken. Je kunt er gelukkig ook voor kiezen om probiotica als voedingssupplement te kopen. Je hebt dan de keuze uit capsules, poeders of zetpillen.

Dit is ook handiger als je probiotica wilt gebruiken als je op reis gaat. Zo is er altijd wel een vorm van probiotica die goed bij jou past. Let er wel altijd op dat het ene probioticum het andere niet is. De soort bacterie die er in zit is van groot belang, net als het aantal bacteriën dat levend de darmen haalt. Bij een onderliggende aandoening is het goed om te weten welke bacteriestam een positief effect op jou kan hebben. Aangezien de bacteriën uit een probioticum niet eeuwig in jouw darm zullen blijven leven, moet je probiotica een aantal weken dagelijks blijven gebruiken om een positief effect te kunnen waarnemen.

Beste probiotica

1. Orthica Orthiflor Original Probiotica

2. PROBIOTIC ULTIMATE 16 STRAIN

3. PROBIOTIC 10™ 25 MILJARD

Conclusie

gezondheidseffect op mensen zonder aandoening niet bewezen is, zijn er ook weinig negatieve effecten van probiotica bekend. Hierdoor kun je probiotica veilig proberen om te zien wat het effect op jouw gezondheid zal zijn. Let hierbij wel op de soort bacteriën die in de probiotica zitten en hoeveel van die bacteriën levend jouw darmen zullen bereiken. Dit is van groot belang voor de werking van het probioticum.

Probiotica zouden onder andere kunnen helpen bij depressies, de ziekte van Crohn, diarree, verstopping en een laag energielevel. Een gezonde darmflora is bij al deze aandoeningen belangrijk en een disbalans aan bacteriën kan erg vervelende effecten hebben. Naast het nemen van probiotica is een gezond en gevarieerd eetpatroon ook belangrijk. Onder andere yoghurt, zuurkool, kefir en hüttenkäse kunnen een positief effect op de darmflora hebben. Ook is het eten van voldoende vezels van invloed. Probiotica zijn verkrijgbaar in veel verschillende soorten, waardoor er altijd een soort is dat bij jouw levensstijl past. Of je nou kiest voor een zuiveldrankje of een capsule, het is het proberen waard. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Magnesium citraat: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]
De Gezondheidsvoordelen van Wietolie & Medicinale Cannabis

Team Fitcode

Over Fitcode.nl

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

GRATIS DOWNLOAD:

25 Eiwitrijke Snacks (Recepten)!

  • Eiwitrijk (inclusief voedingswaarden)
  • Onder de 550 calorieën
  • Goedkoop en makkelijk te bereiden
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"9bd08":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"9bd08":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"9bd08":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
DIRECT TOEGANG
>