Team Fitcode

Veel Nederlanders vinden het lastig om gezond te koken wanneer ze weinig tijd hebben. Even snel een pizza in de oven of kant-en-klare lasagne klaarmaken kost immers veel minder tijd dan een gezonde maaltijd bereiden… of toch niet?

Gezond koken wanneer je weinig tijd hebt, hoeft zeker niet moeilijk te zijn zolang je maar weet hoe je dat moet doen. Omdat healthy eten ontzettend belangrijk is voor je lijf en voor je hoofd hebben we in dit artikel voor je uitgezocht hoe je snel en gezond kunt koken.

Zorg voor goede kookgear zoals messensets

Wat je in ieder geval moet hebben, is goede kookgear om je eten mee te bereiden. Dat scheelt namelijk echt al het halve werk. Schaf bijvoorbeeld een of meerdere goede messensets aan om je groente, vis en vlees binnen no time in stukjes mee te kunnen snijden. Het is ook nog eens voordeliger om een messenset met meerdere goede messen te kopen dan om allemaal losse messen voor het bereiden van eten aan te schaffen. 

De basis van een messenset bestaat in ieder geval uit een koksmes en een paar kleinere messen. Koop daarnaast stevige snijplanken, goede pannen om in te braden, te bakken en te koken en misschien zelfs een paar keukenapparaten zoals een blender en een keukenmachine. Op die manier wordt koken een stuk gemakkelijker maar ook vooral een stuk leuker en zul je sneller een gezonde en lekkere maaltijd klaar kunnen maken.

Kies altijd voor onbewerkte ingrediënten

Om een gezond maaltje te eten, is het aan te raden om te koken met onbewerkte ingrediënten. Dat zijn producten waar vrijwel niets tot helemaal niks aan toe is gevoegd en die dus automatisch gezonder zijn dan bewerkte producten. Ook daarmee kun je binnen een handomdraai gezonde gerechten maken. Onbewerkte producten zijn onder andere groente, fruit, noten, peulvruchten en eieren. Daar kun je heel wat lekkers mee bereiden.

Om je veel tijd te besparen in de supermarkt en in de keuken is het prettig om een paar standaard gerechten te hebben die je met onbewerkt eten kunt maken. Ga er daarom even voor zitten en ga online op zoek naar gezonde recepten die je met dergelijk eten kunt bereiden. Op die manier leer je jezelf om op een snelle manier gezond te koken en hoef je uiteindelijk geen recepten meer te lezen om iets smakelijks te maken.

Meer groente is altijd beter en gezonder

Een pasta of een salade is zo gemaakt. Dat geldt ook voor een lekkere wokmaaltijd of een AVG’tje. Dat zijn eenvoudige gerechten waar je niet veel tijd aan kwijt bent. Om dit soort maaltijden net wat gezonder te krijgen, is het aan te raden om meer groente toe te voegen. Bij pasta’s kan dit echt van alles zijn: van ui tot mais en van champignons tot paprika. Vrijwel altijd geldt namelijk: des te meer groente er in een gerecht zit des te beter.

Wanneer je hebt geïnvesteerd in goede messensets en een staafmixer is het bijvoorbeeld ook heel gemakkelijk om zelf soep te maken. Het klaarmaken van soep kost vrij weinig tijd: je snijdt alle groente in kleine stukjes en laat ze in een bouillon koken voor een minuut of 20. Vervolgens mix je het geheel tot een glad geheel en voilà: je hebt je eigen gezonde en verse soep! Zelf soep maken is ook nog eens veel gezonder dan soep uit een blik of zak in de pan gooien.

Overige tips om snel en gezond eten klaar te maken

Met de bovenstaande tips ben je al op de goede weg wanneer je gezonder wilt eten zonder dat je veel tijd hebt om eten te bereiden. Voeg daar de onderstaande tips aan toe en je hebt eigenlijk geen excuus meer om iedere dag een ongezonde hap te eten.

  • Plan je eten iedere week in, zodat je precies weet wat je welke dag gaat koken. Dat scheelt al veel in de bereidingstijd.
  • Begin met mealpreppen waarbij je op één avond meerdere gerechten klaarmaakt en die je in bakjes in de koelkast of vriezer bewaart voor de rest van de week. Zo heb je iedere avond alsnog een gezond maaltje om te eten.
  • Snijd je groenten fijner zodat ze minder tijd nodig hebben om te bakken of te koken.
  • Kies voor lekkere kruidenmix in plaats van voorverpakte sausjes en marinades om je gezonde eten op een snelle manier veel smaak te geven.
  • Koop voorgesneden groenten als je geen tijd hebt om het zelf te snijden. Houd er wel rekening mee dat dit duurder is dan niet voorgesneden groente. Met een of meerdere goede messensets ben je gelukkig ook minder tijd kwijt om alles zelf klein te snijden.

About the Author Team Fitcode


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>