juli 28

0 comments

magere of volle kwark

Magere of Volle kwark? Welke optie is beter en gezonder?

By Team Fitcode

juli 28, 2019

Eiwitten

Kwark en krachtsporters gaan vaak hand in hand. Iedereen die serieus bezig is met fitness eet waarschijnlijk wel eens kwark. Niet vreemd overigens aangezien kwark meerdere voordelen met zich mee brengt.

Zo barst het van de eiwitten (waar zit eiwit in?), is het relatief goedkoop en is het makkelijk te combineren met andere producten. Toch bestaan er verschillende onduidelijkheden rond kwark. Zo zijn er verschillende soorten kwark: magere, halfvolle en volle kwark.

Welke kwark kan je bijvoorbeeld het beste eten als je wilt aankomen of juist wilt afvallen. In dit artikel bespreken we of je beter voor magere of voor volle kwark kan gaan!

Waarom Kwark?

Voor we door gaan naar het beantwoorden van deze vraag is het goed om terug te gaan naar de basis. Waarom is kwark nou zo gezond en wat zijn de voordelen van dit zuivelproduct?

Zoals we in het begin van dit artikel al aangaven barst kwark van de eiwit. Eiwit is belangrijk voor ons lichaam en kan gezien worden als de bouwstof van onze spieren. Als jij graag spiermassa wilt opbouwen zal je ervoor moeten zorgen dat je voldoende eiwitten binnen krijgt, zonder dit kunnen je spieren niet groeien. Eiwitrijk eten is dus van essentieel belang.

Een ander voordeel van eiwit is dat het veel caseïne bevat. Caseïne is een eiwit soort die langzamer opgenomen wordt in ons lichaam. Dit maakt kwark tot een geweldige maaltijd voor het slapen gaan aangezien je het lichaam voor aan langere periode voorziet van bouwstoffen.

Ook is kwark relatief goedkoop en draagt het bij aan sterke botten. Daarnaast verzadigd kwark goed waardoor je langer een ‘vol’ gevoel zal ervaren.

Wat is het verschil tussen magere en volle kwark?

Nu is de grote vraag: “Wat is het verschil tussen magere en volle kwark?”. Dit zijn namelijk de twee meest voorkomende kwark soorten in de supermarkten. Het antwoord hierop is best simpel.

Volle kwark is eigenlijk hetzelfde als magere kwark, het enige verschil is dat er room wordt toegevoegd aan de magere kwark. Dit wordt gedaan om het vetgehalte op peil te krijgen. Hierdoor bevat volle kwark meer vetten en dus ook meer calorieën.

Voedingswaarde magere en volle kwark (per 100 gram)   
Soort kwarkKcalEiwittenVettenKoolhydraten
Magere kwark578,5 g0,5 g4,5 g
Volle kwark1145,5 g8 g5 g

Zoals je in de tabel hierboven kan zien bevat magere kwark amper vet. Zo bevat 100 gram kwark maar 0,5 gram vet, bij de volle variant is dit aanzienlijk meer namelijk 8 gram per 100 gram.

Daarnaast bevat magere kwark ook meer eiwitten dan de volle variant. Dit is natuurlijk heel gunstig als je graag weer afvallen. Eiwitten verzadigen namelijk goed, zorgen ervoor dat je stofwisseling versneld en dragen bij aan spierbehoud/herstel.

Magere of volle kwark?

Om antwoord te geven op de vraag “Magere of Volle kwark, welke kan ik het beste kiezen?” is het belangrijk te kijken naar je persoonlijke doelstellingen.

Als jij bijvoorbeeld wilt afvallen is het belangrijk dat je minder kcal binnen krijgt. Dit kan je doen door voor magere varianten te gaan eten inplaats van volle. Wanneer afvallen je doel is, is het dus verstandig om altijd voor de magere variant te kiezen aangezien deze minder kcal oplevert.

Wil jij echter aankomen in gewicht maar vind je het lastig voldoende calorieën binnen te krijgen? Dan kan volle kwark juist een betere optie zijn aangezien je hiermee op een snelle manier veel kcal binnenkrijgt. Volle kwark is dan ook zeker een goed voedingsproduct voor het opbouwen van spiermassa.

Conclusie

Zowel volle als magere kwark is dus een gezonde optie. Welke variant jij het beste kan eten is afhankelijk van je eigen doelstelling.

Kies overigens wel altijd voor een naturel soort zonder smaakjes, sausjes of andere extra’s. Zo zijn deze kwarksoorten vaak duurder en bovendien een stuk minder gezond.

Wanneer er op een kwark verpakking staat dat er fruit aan toegevoegd is, is dit vaak nauwelijks fruit maar vooral suikers en kleurstoffen. In dat geval kan je beter kiezen voor een naturel variant waar je zelf fruit aan toevoegt.

Bovendien is kwark gewoon super gezond en is het ideaal om toe te voegen aan een eiwitrijke smoothie.

Waarom chocomelk na het sporten? Het verrassende antwoord!
Calorieën in sushi: Gezonde maaltijd of stiekeme dikmaker?

Team Fitcode

Over Fitcode.nl

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Never miss a good story!

 Subscribe to our newsletter to keep up with the latest trends!

>