De functies van vitamine A

Vitaminen zijn belangrijk en we moeten er dagelijks een bepaalde hoeveelheid van binnenkrijgen. Het liefst zo veel en zo gevarieerd mogelijk, toch?

Te weinig vitaminen levert gezondheidsproblemen op. Het is zelfs een vorm van ondervoeding, ookal is er geen ondergewicht. Maar kan er ook een teveel aan vitaminen worden ingenomen? Ja zeker.

Dat geldt bijvoorbeeld voor vitamine A. Ons lichaam heeft het hard nodig, anders worden we ziek, maar als we er teveel van binnenkrijgen, worden we ook ziek.

Het nut van vitamine A

Vitamine A is essentieel voor de groei en het gezichtsvermogen. Daarnaast is het zeer belangrijk voor de vorming van de weefselstructuren van onder meer het haar, de huid, het longweefsel en het tandvlees. Vitamine A heeft ook invloed op de werking van het afweersysteem, daarom wordt het ook wel als een anti-infectie vitamine beschouwd.

vitamine a

Hoeveel vitamine A heeft een volwassen mens nodig?

Door de Gezondheidsraad is vastgesteld hoeveel vitamine A de mens gemiddeld nodig heeft. Er is een ondergrens en een bovengrens vastgesteld. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine A voor volwassen mannen is anders dan voor vrouwen.

Verschil mannen en vrouwen
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor mannen is 900 microgram en voor vrouwen 700 microgram. De bovengrens, dus de maximum hoeveelheid vitamine A voor een volwassene is vastgesteld op 3000 microgram.

Zwanger
Voor zwangere vrouwen gelden andere adviezen. Zij mogen meer vitamine A eten, namelijk 800 microgram. Zij moeten daarbij wel extra alert zijn op de bovengrens. Bij een teveel aan vitamine A is er een kans op aangeboren afwijkingen bij het kind. Het wordt hen ook afgeraden om producten met lever te eten. Extra vitamine A supplementen wordt dan ook zeker afgeraden.

Borstvoeding
Als de vrouwen zijn bevallen en borstvoeding geven, mag de vitamine A dosis nog iets verhoogd worden. Voor hen ligt de ADH op 1100 microgram.

Provitamine A

Vitamine A is een vetoplosbare vitamine. Het menselijk lichaam maakt deze vitamine niet zelf aan. We krijgen het alleen binnen door het eten van dierlijke producten.

Het kan wel uit plantaardige producten gehaald worden, maar dan moet het eerst door het lichaam worden omgezet. De plantaardige producten die omgezet kunnen worden, zijn bijvoorbeeld bloemkool, mandarijnen, bananen, worteltjes en sinaasappelen. Ze bevatten bètacaroteen of te wel ‘provitamine A’.

Provitamine A wordt opgeslagen in de lever en mocht het lichaam behoefte hebben aan vitamine A, dan is het daar beschikbaar. Maar de ‘kant-en-klaar’ vitamine A afkomstig van dierlijke producten kan ons lichaam efficiënter gebruiken dan de vitamine A uit plantaardige producten die eerst omgezet moeten worden.

Gevolgen van vitamine A tekort

Er kan een vitamine A tekort ontstaan als er nauwelijks (of geen) dierlijke producten worden gegeten, dus ook geen vis of zuivel.
Dit tekort kun je merken aan wazig zien, haaruitval, pijnlijk tandvlees en infecties.

Wanneer er een tekort aan Vitamine A is vastgesteld, stellen diëtisten in overleg, een vitamine A-rijk dieet op. Ze schrijven zelden vitamine A-supplementen voor.

Gevolgen van teveel vitamine A

Als je houdt van een gerecht met (erg veel) levertjes, is de kans aanwezig dat je teveel vitamine A in je systeem krijgt. Wanneer je de ADH van 3000 microgram hebt overschreden, zal je je waarschijnlijk misselijk en duizelig voelen.

Spierpijn, hoofdpijn en vermoeidheid zijn ook veelvoorkomende symptomen, net zoals slecht zien en een rode schilferige huid. Deze symptomen zijn kenmerkend voor hypervitaminose A. Het is een vergiftiging en een arts moet ingeschakeld worden.

Dit gevaar geldt alleen voor vetoplosbare vitamine A, dus wanneer het uit dierlijke producten afkomstig is. Voor provitamine A uit plantaardige producten geldt dit gevaar niet.

Meer weten over andere vitaminen?

Andere bekeken ook:

Elektrolyten: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Retinol: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Zink: Wat is het, Voordelen en Bijwerkingen [Complete Gids]

Team Fitcode

Over de auteur

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>