Hoeveel eieren per dag of per week kun je gezond eten zonder gevolgen?

Eieren is één van onze favoriete voedingsbronnen. Zo zijn eieren ontzettend lekker en gezond. Bovendien kun je eindeloos variëren met een ei. Zo kan je ervoor kiezen ze te bakken, koken of zelfs te pocheren.

Daarnaast barsten eieren van goede voedingsstoffen als eiwitten en gezonde vetten. Genoeg redenen toch om af en toe een eitje te eten?!

Toch is het zo dat je volgens vele mensen niet onbeperkt eieren kan eten. Wist je bijvoorbeeld dat het voedingscentrum slechts 3 eieren per week aan raadt. Waarom is dit? Zijn eieren eigenlijk wel gezond? En hoeveel eieren per dag of per week is gezond? In dit artikel ontdek je antwoord op al deze vragen!

Eieren; zijn ze gezond?

Wanneer iemand ons de vraag stelt: Waar zitten veel eiwitten in? Dan is de kans groot dat we antwoorden met eieren! Een ei barst namelijk van de eiwitten.

Zoals we aan het begin van dit artikel al aangaven is een ei ontzettend gezond. Kijkend naar eiwitrijk voedsel komt een ei zeker in de top 10 aangezien eieren barsten van de eiwitten. Bovendien bevat een ei ook een flinke portie gezonde vetten, vitamines en mineralen.

Helaas zijn er nog ontzettend veel mensen die denken dat eieren niet zo gezond zijn. Dit komt door het feit dat eieren vaak geassocieerd worden met cholesterol. Cholesterol wordt bovendien vaak als slecht gezien. Is dit echt zo?

Laten we eerst kijken naar een aantal gezondheidsvoordelen van eieren!

De voordelen van eieren

Je vraagt je misschien wel af: “Waarom zou ik meer eieren willen eten?!”. Nou het antwoord hierop is best simpel. Eieren zijn namelijk één van de meest voedzame producten op de wereld. Bovendien bevatten ze verschillende voordelen zoals:

Eigeel barst van de voedingsstoffen

Je ziet nog steeds veel sporters hun eiwit scheiden van het eigeel. Als je hiermee wat extra calorieen wilt besparen is dat prima. Denk je echter dat je het eigeel niet op mag eten om dat het ongezond is? Dan ben je wellicht wat minder slim bezig.

Het eigeel van een ei is namelijk ontzettend gezond, bovendien bevat dit gedeelte van het ei de meeste voedingsstoffen. Het is dus zonde eigenlijk om dit weg te gooien!

Eieren helpen bij het afvallen

Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat het eten van eieren bij je ontbijt kan helpen bij het afvallen zonder dat je hier een dieet voor hoeft te volgen. Dit komt door de grote hoeveelheid eiwitten.

In een van deze onderzoeken werden 30 vrouwen met overgewicht of obesitas onderzocht. De groep werd in twee aparte groepen verdeeld.

De ene helft van de groep kreeg s ochtends Bagels als ontbijt. Bij de andere helft stonden eieren op het menu.

Het bleek dat de groep die s ochtends eieren at de 36 uur na het ontbijt minder calorieënnuttigden dan de groep die bagels aten  ’s ochtends.

Nu vraag je jezelf misschien hoe dat mogelijk is. Dat antwoord is simpel: Eieren zorgen voor een langer verzadigd gevoel waardoor de vrouwen automatisch minder aten tijdens de volgende maaltijden.

In een ander onderzoek was de onderzoekspopulatie iets groter. Bij dit onderzoek werden 152 mannen en vrouwen met overgewicht verdeeld in twee groepen.

Waar de ene groep eieren at als ontbijt kreeg de andere groep een ontbijt voorgeschoteld dat bestond uit een graan product. Beiden groepen waren op een dieet om af te vallen.

Na 8 weken had groep die eieren kreeg als ontbijt significant meer gewicht verloren dan de graan groep. De eiergroep had:

  • 65% meer gewichtsverlies
  • 61% meer vermindering in het BMI.
  • 34% meer vermindering in omtrek taille
  • 16% meer vermindering in lichaamsvet percentage

Dit zijn misschien niet hele grote verschillen, maar het laat wel zien dat een kleine aanpassing in je dagelijkse gewoonten kan resulteren in gewichtsverlies.

Buiten bovenstaande onderzoeken om zijn eieren ook gewoon enorm gezond.

Antioxidanten

Eieren bevatten verschillende krachtige antioxidanten die bepaalde processen in je lichaam tegen kunnen gaan. Zo kunnen deze antioxidanten helpen bij het behouden van je zicht wanneer je ouder wordt.

Mineralen

Eieren bevatten veel gezonde mineralen. Denk hierbij aan selenium, zink en calcium. Dan is er ook nog folium zuur, dit komt in grote hoeveelheden voor in eieren. Dit mineralen is vooral belangrijk bij zwangere vrouwen.

Vitamines

Zoals we eerder aangaven is het zo dat eieren ontzettend veel gezonde vitamines bevatten. Denk hierbij aan de vetoplosbare vitamines A, D en E. Daarnaast zijn eieren een top bron van verschillende B-vitamines, denk hierbij aan vitamine B12. Deze vitamine is vooral voor vegetariers heel belangrijk!

Eieren eten en cholesterol

Het Eigeel van een ei heeft het al jaren lang zwaar te verduren. Vele mensen zien het Eigeel als het rotte gedeelte van een Ei. Het eigeel wordt al jaren van alle kanten zwart gemaakt. Zo zou het eigeel je cholesterol verhogen, de kans op hartaanval vergroten en daarnaast maakt het je ook nog eens dik. Waar komt deze haat vandaan?

Jaren geleden vonden onderzoekers een verband tussen twee zaken. Het binnen krijgen van cholesterol door middel van bronnen als eierdooiers, zou zorgen voor een verhoging van de cholesterol waarde in het bloed. Een verhoogde waarde van cholesterol in je bloed kan zorgen voor hartfalen. Om deze reden is er een soort van ‘ban’ ontstaan op eigeel. Eigeel is slecht en eieren worden enkel nog maar zonder dooier gegeten.

Eigeel niet opeten?

Laten we allereerst voorop stellen dat er niks mis is met het eten van het eiwit van een ei. Het is een perfecte bron van eiwitten en daarnaast ook nog is laag in calorieën. Maar doordat je de dooier niet opeet, mis je wel een flinke dosis  gezondheidsvoordelen. Hoeveel eiwit bevat een ei? Een heel ei bevat zo’n 7 gram eiwit, met het eigeel erbij is het Ei ook nog eens een bron van omega-3, vitamine B en Choline.

Ondanks dat de dooier van een ei ongeveer 185 mg cholesterol bevat, zijn er geen representatieve onderzoeken die aantonen dat het eten van eieren met dooier de kans op hart en vaatziekten vergroten. Integendeel, uit een onderzoek van de Univeristy of Connecticut kwam naar voren dat het eten van eieren met dooier juist zou zorgen voor een toename in High-density lipoprotein (Ook wel het ‘goede’ cholesterol genoemd).

De echte dader?

De echte boosdoeners die hoge cholesterol waardes in het bloed creëren zijn de transvetten en verzadigde vetten. Deze vetten zitten bijvoorbeeld in junkfood en chips. Als je deze teveel eet zal je cholesterol waarde stijgen en dit is iet wat je niet wil.

Zolang je geen advies hebt van de dokter om je cholesterol inname te beperken, om wat voor reden dan ook, is er geen reden bang te zijn voor die paar ‘hele’ eieren die jij op een dag eet. Tuurlijk, alles waar ‘te’ voor staat is niet goed, maar een paar eieren per dag zal je geen problemen opleveren!

Dit is een fitness fabel die nog steeds te vaak wordt gelooft door mensen. Sommige mensen zijn in de veronderstelling dat wanneer je een stuk vlees of vis te lang bakt of kookt het zijn voedingsstoffen verliest. ‘Kook jij je kip? Dan kook je al de eiwitten eruit!’

Calorieën in eieren

Een ander argument dat vaak gebruikt wordt om eieren zwart te maken is dat ze veel calorieën zouden bevatten. Dit is echter niet helemaal terecht. Zo bevat 1 ei gemiddeld zo’n 75 calorieën.

Natuurlijk is het zo dat een gebakken ei meer calorieën bevat alleen komt dit door de boter of olie waarin je het eitje bakt. Als je een calerieloze spray gebruikt is er niks aan de hand.

Bovendien is het zo dat het grootste gedeelte van deze
calorieën bestaat uit gezonde vetten. Deze zijn belangrijk voor ons lichaam en drage bij aan heel veel belangrijke processen in ons lichaam.

Hoeveel eieren per dag?

Hoeveel eieren per dag mag je dan eten? Onderzoekers houden het op een grens van 1 tot 2 eieren per dag of 10 tot 12 eieren per week.

Uitzondering op deze regel zijn mensen met diabetes en hart en vaatziekten. Voor deze groep wordt een minder aantal aangeraden ( 3 eieren per week)

Hierbij is overigens wel belangrijk om je voedingspatroon af te stemmen op deze aantallen. Als je bijvoorbeeld wilt afvallen zal je minder
calorieën binnen moeten krijgen. Een eitje moet dus best kunnen let echter wel op een gezonde balans.

Lees ook: Mager vlees: 10 eiwitrijke producten op een rijtje!


Mensen zochten ook naar:

  • Hoeveel eieren per dag voor spiermassa
  • Hoeveel eieren per dag om af te vallen
  • Hoeveel eieren per dag bij koolhydraatarm dieet
  • Elke dag 3 eieren eten

Wat is Meal Preppen? 5 Handige tips om te beginnen met Meal Prepping!
Waar zit ijzer in? 8 ijzerrijke voedingsmiddelen in een handig overzicht!

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>