Jumping Jacks: Waarom jij deze oefening zou moeten doen (3 Redenen)!

Jumping Jacks kunnen je helpen je explosiviteit te vergroten, je snelheid te verhogen en je conditie te verbeteren. Waar jumping jacks eerst vaak vooral als warming-up oefening gezien werd is dat tegenwoordig wel anders.

Bijna in elke HIIT-training tegenwoordig zie je de jumping jack terug komen. In onze ogen geheel terecht overigens aangezien deze oefening verschillende spiergroepen aanspreekt. Denk hierbij aan de kuitspieren, quadriceps, hamstrings en zelfs de bovenkant van je rugspieren.

Bovendien brengt deze oefening verschillende cardiovasculaire voordelen met zich mee. In dit artikel ontdek je alles over deze oefening!

Waarom Jumping jacks in je schema?

Om te beginnen bij het begin; waarom zou je jumping jacks eigenlijk toevoegen aan je schema? Hieronder vind je 4 gezondheidsvoordelen van jumping jacks!

1. Gezond hart

Als jij op zoekt bent om je hartgezondheid een boost te geven, kunnen cardiovasculaire trainingen zoals jumping jacks een slim idee voor je zijn.

Het laat je hart namelijk pompen waardoor je bloed harder zal gaan stromen. Dit is essentieel voor een goede bloedsomloop en een betere bloeddruk.

Als je net begint met springen, zorg er dan voor dat je het rustig aan doet. Het is niet nodig om te haasten – je zult er uiteindelijk wel komen.

2. Sterke botten

Bij elke beweging of sprong die we maken zullen onze botten een heel klein beetje buigen. Door deze beweging zullen je botten nieuwe cellen aan maken. Dit resulteert in meer bot massa.

Wanneer jij dus regelmatig jumping jacks zal gaan doen zal dit ervoor zorgen dat je – uiteindelijk – sterkere botten gaat krijgen.

3. Jumping jacks kunnen helpen bij het afvallen

Zoals we aan het begin van dit artikel al aangaven is het zo dat jumping jacks je kunnen helpen bij het afvallen.

Dit komt omdat je lichaam tijdens deze oefening extra calorieën zal gaan verbranden.

Uitvoering Jumping Jacks

Als jij deze oefening tot een succes wilt maken is het belangrijk dat je de oefening goed uitvoert. Hieronder vind je een video + een tekst uitleg waarin precies wordt uitgelegd hoe je deze oefening dient uit te voeren!

Stappenplan:

  1. Begin staand met je benen recht en je armen naast je lichaam.
  2. Spring omhoog en spreid je voeten uit tot voorbij de breedte op de heupbreedte terwijl je je armen boven je hoofd brengt.
  3. Spring opnieuw, laat je armen zakken en breng je benen bij elkaar. Keer terug naar je startpositie. .

Hoelang de oefening uitvoeren?

Het is altijd belangrijk dat je dit soort oefeningen rustig op bouwt. Probeer daarom ook rustig te beginnen. Hiermee verklein je de kans op eventuele blessures aanzienlijk.

We zouden je aanraden om te beginnen met 5 setjes van 10 seconden bijvoorbeeld. Neem tussen elk setje zo’n 1 minuut rust. Als dit te makkelijk is verhoog je het naar 20 seconden.

Ook kan je ervoor kiezen om te variëren in de rusttijd of minder rust te nemen.

Hoeveel calorieën verbrand ik met jumping jacks?

Waarschijnlijk vraag je jezelf nu af; allemaal leuk en aardig maar hoeveel calorieën verbrand ik nou eigenlijk met deze oefening? Goede vraag!

Tijdens deze oefening zal je hartslag namelijk omhoog gaan waardoor je extra calorieën zal verbranden. Hierbij is het zo dat het aantal calorieën dat je verbrand tijdens deze oefening kan variëren . Dit is namelijk afhankelijk van je gewicht, geslacht en lengte.

Gemiddeld verbrand je zo’n 100 calorieën per 15 minuten Jumping jacks. Dit betekent dat je ongeveer 45 minuten de oefening zal moeten uitvoeren om één hamburger van de McDonalds te verbranden.

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>