Kwark eten voor het slapen gaan: Hoe nuttig is dit precies?

Je ziet steeds meer krachtsporters die kwark voor het slapen gaan eten. De meest genoemde reden hiervoor is om nachtelijke spier afbraak te voorkomen. In dit artikel geven we antwoord op de vraag: “Is kwark voor het slapen gaan nuttig of niet?”

Er zitten mogelijk voordelen aan het eten van kwark voor het slapen gaan. Door de caseïne eiwitten in kwark zorgt het gedurende de hele nacht voor bouwstoffen voor je spieren. Dit voordeel is echter nog onvoldoende wetenschappelijk aangetoond.

Waarom is magere kwark gezond

Je vraagt je misschien wel af: “waarom eten zo veel mensen kwark voor het slapen gaan?”. Om dit te verklaren is het misschien even goed om te kijken naar het proces achter spiergroei. Wanneer je namelijk aan het trainen bent veroorzaak je kleine scheurtjes in spieren. Als deze spierscheurtjes vervolgens herstellen zullen je spieren groter terug groeien. 

Om ervoor te zorgen dat deze spieren goed kunnen herstellen is het alleen wel belangrijk om voldoende bouwstoffen binnen te krijgen. Zie het als een auto, die heeft ook benzine nodig om te kunnen rijden. De bouwstenen voor onze spieren zijn aminozuren, deze haal je uit eiwitten. 

Als jij sterker en gespierder wilt worden zal je dus voldoende eiwitten binnen moeten krijgen. Alleen dan kunnen je spieren goed herstellen.  Dit is dan ook precies de reden waarom kwark zo populair is. Magere kwark is namelijk ontzettend goede bron van eiwitten. Zo bevat een bakje kwark al gauw zo’n 40 tot 50 gram eiwitten. Voor het opbouwen van spiermassa hebben we ongeveer 2 gram proteïne nodig per kilo lichaamsgewicht. Een bakje kwark kan er dus al bijna voor zorgen dat je 30 tot 40% van je totale eiwitbehoefte binnen hebt.

Lees tip: Waar zitten eiwitten in?

Waarom is kwark eten voor het slapen gaan zo populair?

Kwark barst dus van de eiwitten, maar hoezo zou je kwark dan juist voor het slapen gaan eten? Dit heeft te maken met het soort eiwit dat je in de kwark vindt. Kwark bevat namelijk caseïne-eiwit, deze vorm van eiwit wordt langzamer opgenomen door ons lichaam. Hierdoor zorgt het voor een langere afgifte van eiwit. 

Je kan je dus wel voorstellen dat het ontzettend slim is om vlak voor het slapen gaan een bakje kwark met een flinke hoeveelheid caseïne-eiwitten weg te werken. Hiermee voorzie je de spieren namelijk voor een langere tijd van eiwitten. Tijdens je slaap kun je namelijk niks anders eten.

Voordelen magere kwark:

Kwark is een kaassoort die afkomstig is van geitenmelk, schapenmelk of koemelk. Het grootste voordeel van magere kwark is de ontzettend grote hoeveelheid eiwitten die het bevat. Daar tegenover bevat kwark amper vet waardoor het ideaal is als je wilt afvallen. Hieronder enkele voordelen van kwark:

  • Relatief goedkoop
  • Versterkt botstructuur
  • Langzame afgifte van eiwitten
  • Geeft een verzadigd gevoel
  • Bevat veel eiwitten en aminozuren

Kwark eten na 8 uur, is dat wel goed?

Een flinke bak kwark eten vlak voor het slapen gaan., dat betekent dat je eet na 8 uur. Is dat wel goed? Zeker wel! Helaas zijn er nog steeds mensen die geloven dat je niet na 8 uur mag eten, zo zou je lichaam na 8 uur stoppen met verbranden waardoor alles direct wordt opgeslagen als vet. Je lichaam is namelijk 24 uur per dag bezig met verbranden, ook als je niet beweegt.

Wist je bijvoorbeeld dat het je lichaam ook kcal kost om bepaalde lichaamsprocessen uit te voeren? Zelfs als jij slaapt is je lichaam bezig met het verbranden van energie. Bovendien is het zo dat calorieën niet meteen na het eten verbruikt worden of opgeslagen worden. Dit process duurt veel langer dan een nachtje. Zelfs wanneer jij na 8 uur eet kan je die energie de volgende ochtend gewoon gebruiken.

Kwark ook goed als je niet sport

Het eten van kwark voor je gaat slapen is trouwens niet alleen van toegevoegde waarde voor krachtsporters. Ook als je niet traint is je lichaam ’s nachts bezig met het herstellen van de schade die overdag is aangebracht. Eiwitten zijn niet alleen belangrijk voor je spieren maar ook voor bepaalde organen, enzymen en hormonen. Iedereen kan een eiwitten dus goed gebruiken zelfs als je niet intensief aan krachttraining doet.

Hoeveel kwark voor het slapen gaan?

Nu vraag je jezelf misschien af: “Hoeveel kwark moet ik dan nemen voor het slapen gaan?”. Hier is niet echt een eenduidig antwoord aangezien dit verschilt per persoon.

Zoals we eerder aangaven verschilt de hoeveelheid eiwitten die een persoon nodig heeft. Dit wordt namelijk gebaseerd op verschillende factoren zoals je lengte, leeftijd en activiteiten niveau. Hoeveel eiwitten per dag jij nodig kan dus anders zijn dan iemand anders.

De hoeveelheid kwark die jij neemt voor het slapen gaan hangt dus af van de totale eiwitbehoefte die hebt. Vind je het lastig om gedurende dag genoeg eiwitten binnen te krijgen? Kies dan voor een hele bak kwark. Heb je echter al genoeg eiwitten binnen? Kies dan voor een kleiner bakje.

Conclusie

Een bakje kwark voor je gaat slapen kan je helpen om je eiwitbehoefte te halen. Daarnaast zorgt het ervoor dat je overdag minder eiwitten hoeft te eten. Bovendien zitten er mogelijk voordelen aan het binnen krijgen van ‘langzame’ eiwitten voor het slapen gaan. Hierdoor zou je de spieren gedurende hele nachtrust voor zien van bouwstoffen. Er is echter nog niet heel veel onderzoek gedaan naar deze claim dus een hard oordeel valt niet te geven.

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>