De 6 beste supplementen tijdens het cutten of droogtrainen!

Een vraag die we veel terug zien komen is: “Supplementen tijdens het cutten, welke zijn nou echt noodzakelijk?”. Om die reden het leek het ons een goed idee om hier eens een keer in artikel over te schrijven.

Zeker tijdens het cutten of droogtrainen kan je namelijk een hoop profijt hebben van bepaalde supplementen. Welke supplementen dat zijn ontdek je hieronder!

1. Cafeïne

Deze had je waarschijnlijk wel verwacht he? Cafeïne of Coffeïne is wereldwijd het meest gebruikte legale oppep middel. Zoals je waarschijnlijk wel weet komt deze stof van nature voor in koffie. Ook vind je Cafeïne terug in thee, energiedrankjes, cola en bijvoorbeeld chocolademelk. Zeker tijdens het cutten is dit stofje je beste vriend.

Onderzoeken tonen bijvoorbeeld aan dat het je prestaties tijdens krachttraining kan verbeteren dat het invloed heeft op vetverlies. Dit komt doordat cafeïne de stofwisseling stimuleert en dus ook de vetverbranding.

Bovendien heeft Cafeïne een thermogenetisch effect, kort gezegd is dit de warmte die vrijkomt uit ons lichaam. Het vrijmaken van deze warmte kost energie. Cafeïne is dus een top supplement voor tijdens het cutten. Drink bijvoorbeeld twee tot vier kopjes koffie per dag en je zal een hoop extra energie hebben.

2. Multi vitamines

Zelf zijn wij voorstanders van multi vitaminen ongeacht of je aan het bulken of aan het cutten bent. Toch vinden we het tijdens een periode van cutten extra belangrijk.

Dit omdat je tijdens het bulken veel meer kan eten waardoor de kans een stuk groter is dat je je lichaam voorziet van alle voedingsstoffen die het nodig heeft. Tijdens een cut is dit echter net iets anders. Zo eet je een stuk minder en ben je wat stricter met je voedingskeuzes.

Bovendien kan je immuunsysteem en weerstand zakken naarmate je vetpercentage daalt. De zware trainingen en het eenzijdige voedingspatroon kan na verloop van tijd dus leiden tot een tekort aan bepaalde vitamines en mineralen. Door multi vitamines te nemen vul je deze tekorten aan.

3. Creatine

Er bestaan veel onduidelijkheden en vragen over het gebruik van creatine tijdens een cut. In onze ogen zou je altijd creatine moeten gebruiken en al helemaal tijdens het cutten.

Waarom? Als je aan het afvallen of droog trainen bent wil je zoveel mogelijk spiermassa behouden. Dit kan je doen door zware gewichten te blijven tillen en zo min mogelijk kracht te verliezen. Door creatine te gebruiken tijdens het cutten zal je namelijk meer kracht kunnen produceren.

Dit komt je trainingen ten goede en zal ervoor zorgen dat je minder kracht gaat verliezen. Bovendien kan het gebruik van creatine spierafbraak als gevolg van duurinspanningen beperken. Ideaal dus als je veel cardio doet.

4. Omega-3 vetzuren

Het binnenkrijgen van voldoende gezonde vetten is belangrijk. Ook tijdens het cutten zal je het lichaam moeten voorzien van voldoende gezonde vetten ( 1 gr per kg lichaamsgewicht is een goede richtlijn). Vetten zijn namelijk belangrijk voor gezonde hormoonwaardes. Wanneer jouw lichaam voor een langere tijd in een energie tekort verkeert zal het gaan bezuinigen op bepaalde functies. Zo zal het bijvoorbeeld minder testosteron aan gaan maken. Door voldoende vetten binnen te krijgen kan je dit compenseren.

Bovendien is het voor onze algehele gezondheid belangrijk om vetten binnen te krijgen, in het bijzonder omega 3-vetzuren. Deze vetzuren zorgen ervoor dat je bloeddruk laag blijft en heeft een positief effect op de vetverbranding.

De gezondheidsraad adviseert volwassenen om per dag 200 mg omega-3 vetzuren uit vest binnen te krijgen. Dit staat gelijk aan het eten van een portie vis in een week. Hierbij heeft vette vis de voorkom. Als je dit om wat voor reden dan ook niet haalt is suppletie met omega 3-tabletten een goede optie, helemaal tijdens het cutten.

5. Eiwitshakes

Eiwitten zijn de bouwstenen van onze spieren en zorgen ervoor dat je spieren goed kunnen herstellen van al je zware trainingen. Om spierafbraak te voorkomen is het tijdens het cutten belangrijk dat je voldoende eiwitten binnen krijgt.

Dit kan echter nog wel eens lastig zijn en daarom kan suppletie van eiwitshakes handig zijn. Dankzij een eiwitshake kan je namelijk op een eenvoudige en goedkope manier een flinke dosis eiwitten binnen krijgen.

Een ander voordeel van eiwitshakes is het feit dat ze langer verzadigen. Ons lichaam heeft meer moeite om eiwitten te verteren dan andere voedingsstoffen. Hierdoor zul je dus geruimere tijd een verzadigd gevoel ervaren.

6.Magnesium

Een ander supplement dat nuttig kan zijn tijdens het cutten is magnesium. Dit mineraal is ontzettend belangrijk in ons lichaam en is betrokken bij talloze processen waaronder een goede werking van de spieren. Als jij te weinig magnesium binnen krijgt kan dit leiden tot stijve spieren en vermoeidheid.

De gezondheidsraad adviseert dat volwassen mannen zo’n 350 mg magnesium binnen moeten krijgen en vrouwen 300 gram. Krachtsporters hebben echter meer nodig. Magnesium zit in veel voedingsmiddelen die je dagelijks gebruikt (waar zit magnesium in lees je hier) waardoor je niet snel een tekort zal hebben.

Wanneer je echter voor een langere periode in een caloriebeperkend voedingspatroon zit is een magnesium tekort echter wel mogelijk. In dit geval kan je beter het zekere voor het onzekere nemen door een magnesium supplement te gebruiken.

Wat zijn de nadelen van pre-workout? 6 Bijwerkingen van dit supplement!
Hoeveel eiwitshakes per dag voor het beste resultaat?

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>