Wat zijn de nadelen van een Eiwitshake? Dit is wat je moet weten!

Bij Fitcode.nl streven wij ernaar om jou van de meest nauwkeurige en relevante informatie op het gebied van gezondheid, voeding en fitness te voorzien.

Eiwitshakes zijn de afgelopen jaren razend populair geworden, en met goede reden: ze zijn handig, efficiënt en voor velen een snelweg naar spierherstel en - groei.

Maar zoals met alles in het leven, hebben ook eiwitshakes hun keerzijde. In dit artikel duiken wij dieper in de potentiële nadelen van eiwitshakes, zodat jij een weloverwogen keuze kunt maken bij het kopen van een eiwitshake. 

Heb jij moeite om voldoende eiwitten binnen te krijgen? Goed nieuws!

Onlangs deden wij een uitgebreide Eiwitshake test. In deze test hebben we meer dan 20 verschillende eiwitshakes vergeleken. Benieuwd welke eiwitshake als beste uit de test is gekomen? Klik op de knop hieronder!


Wat zijn de nadelen van eiwitshakes?

Goed, wat zijn nu eigenlijk de nadelen van eiwitshakes? In alle eerlijkheid was het enorm moeilijk om nadelen te vinden voor eiwitshakes. 

Zelfs zijn we namelijk ontzettend fan van goede eiwitshakes. Zo biedt het veel sporters een gemakkelijke manier om extra eiwitten binnen te krijgen. Iets waar veel sporters moeite mee hebben.

Uiteraard is het ons gelukkig wel gelukt om nadelen van proteïne shakes te vinden. Hieronder vind je een overzicht van potentiële nadelen die eiwitshakes met zich mee kunnen brengen. 

1. Overconsumptie van Eiwitten:

Eén van de voornaamste zorgen is de overconsumptie van eiwitten. Ons lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid eiwitten nodig voor herstel en groei, maar te veel kan belastend zijn voor de nieren en lever.

Wanneer jij in je dagelijkse voedingspatroon veel eiwitten binnenkrijgt, dan kan een eiwitshake ervoor zorgen dat je veel te veel eiwitten binnen krijgt, iets wat je natuurlijk liever niet hebt. 

Twijfel je hierover? Probeer dan eens een tijdje je calorieën te tellen. Dit kan een goede manier zijn om inzichtelijk te krijgen hoeveel eiwitten jij per dag binnen krijgt. 

2. Onvolledig Voedingsprofiel:

Eiwitshakes bieden een geconcentreerde dosis eiwitten, maar missen vaak andere essentiële voedingsstoffen die je uit een volledige maaltijd haalt. Vertrouw dus niet alleen op shakes, maar zorg voor een gebalanceerd dieet.

Onze voorkeur gaat altijd uit naar eiwitten die afkomstig zijn uit echte voeding. Denk hierbij aan vlees, vis en andere eiwitrijke producten. Dit zijn vaak namelijk de beste vormen van eiwitten om binnen te krijgen. 

3. Allergieën en Intoleranties:

Sommige eiwitpoeders, zoals wei of caseïne, zijn afgeleid van melk en kunnen problemen veroorzaken voor mensen met lactose-intolerantie of melkallergieën.

Niet voor niets stoppen heel veel sporters na een tijdje met het gebruik van eiwitshakes. Veel voorkomende klachten zijn buikpijn en puistjes op het lichaam.

Heb jij hier ook last van? Dan kan het zijn dat je een bepaalde allergie hebt. In veel gevallen is het slim om dan eens een lactosevrije eiwitshake of plantaardige eiwitshake te proberen. 

We hebben bij meerdere sporters al gezien dat dit kan helpen bij deze klachten.  Ohja, ook de clear whey kan een oplossing zijn. Dit is een type eiwitshake met een dunnere structuur en lijkt meer op een frisdrank. 

4. Kunstmatige Toevoegingen

Niet alle eiwitpoeders zijn gemaakt van natuurlijke ingrediënten. Sommige bevatten kunstmatige zoetstoffen, kleurstoffen of conserveringsmiddelen die niet iedereen wil consumeren.

Dit is zeker iets om rekening mee te houden. Als jij waarde hecht aan je gezondheid dan wil je natuurlijk zo min mogelijk kunstmatige stoffen en producten in je voeding hebben. 

5. Eiwitshakes vullen niet

Ben jij bezig met een periode van afvallen of droog trainen? Dan zouden we eiwitshakes zelf niet zo snel aanraden. 

Waarom?

Het drinken van een eiwitshake is natuurlijk een makkelijke manier om extra kcal binnen te krijgen, echter vult het niet echt.

Laten we eerlijk zijn: je kunt onbeperkt eiwitshakes drinken, maar het zal je lang niet hetzelfde gevoel van verzadiging geven als bijvoorbeeld een goede maaltijd. 


Conclusie:

Dat was hem dan! Ons artikel met de belangrijkste nadelen van een eiwitshake. Over het algemeen zijn wij zeker een fan van het gebruik van eiwitshakes.

Eiwitshakes bieden een makkelijke manier om meer eiwitten binnen te krijgen. Bovendien zijn eiwitten in vergelijking met andere voedingsbronnen relatief goedkoop. Eigenlijk is alleen kwark goedkoper dan eiwitpoeder.

Toch zijn er ook een aantal dingen die je kunt zien als nadelen bij het gebruik van proteïne poeders. Denk hierbij aan overconsumptie, een onvolledig voedingsprofiel en mogelijke allergieën. 

Kortom, ga goed na of een eiwitshake iets voor jou is en baseer daar je keuze op. 

Over de schrijver Team Fitcode

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

De Slimste Persoon in je sportschool worden?
De Fitcode Nieuwsbrief is alles wat je nodig hebt! Ontvang wekelijks de beste tips, nieuwste onderzoeken en nog veel meer.

>