Welke noten hebben de meeste eiwitten? De Top 5 beste opties!

Welke noten hebben de meeste eiwitten is een vraag die we vaak terug zien komen. Als je jezelf afvraagt: “waar zitten eiwitten in“, denk je waarschijnlijk niet gelijk aan noten.

Toch zijn er verschillende noot soorten die een hoge concentratie eiwitten bevatten waardoor ze een nuttige aanvulling kunnen zijn op je voedingspatroon.

Helemaal als je vegetarisch of veganistisch eet zal het soms lastig zijn om eiwitrijk voedsel te vinden, noten zijn in dit geval bijna onmisbaar.

Lees tip: Hoeveel eiwitten per dag heb je nodig?

In dit artikel lees je welke noten veel eiwit bevatten, ook gaan we kort in op de voordelen die deze noten te bieden hebben.

Waarom noten?

Noten bevatten veel calorieën, hierdoor moet je altijd oppassen met de hoeveelheid die je binnen krijgt. Doordat noten zo rijk zijn aan kcal kan het namelijk snel gebeuren dat je te veel kcal binnen krijgt. Dit wil je natuurlijk het liefst voorkomen. Toch is het zo dat noten super gezond zijn, zo zijn ze rijk aan onverzadigde vetten.

Bovendien zijn er verschillende onderzoeken die aantonen dat mensen die noten eten een stuk gezonder en slanker zijn dan mensen die geen noten eten. Dit heeft te maken met de heilzame effecten van gezonde vetten.

Top 5 Noten met de meeste eiwitten

1. Pinda’s: 26 gram eiwit per 100 gram

Officieel worden pinda’s niet als noten gezien maar als peulvruchten. Toch is het zo dat de meeste mensen pinda’s gewoon als noten beschouwen, om deze reden vinden we dat pinda’s prima in dit rijtje thuis horen.

Pinda’s zijn namelijk veruit de eiwitrijkste nootsoort. Per 100 gram bevatten pinda’s zo’n 26 gram aan eiwitten. Dit maakt pinda’s de nootsoort met het hoogste percentage eiwitten. Naast de flinke hoeveelheid eiwitten levert 100 gram noten je ook nog zo’n 16 gram koolhydraten en 48 gram vetten op.

Pinda’s bevatten ook een aantal nuttige mineralen en vitaminen. Denk hierbij aan koper, mangaan en de Vitamines B1, B3 en B9. Pinda’s zijn over het algemeen een stuk goedkoper dan andere nootsoorten, dit maakt ze tot een perfecte snack.

Door af en toe pinda’s te eten kun je dus op een simpele manier ervoor zorgen dat je meer eiwitten binnen krijgt.

2. Amandelen: 21 gram eiwit per 100 gram

Als het op smaak aankomt zijn amandelen onze favoriet! Daarbij komend voordeel is het feit dat deze noten ook rijk aan proteïne zijn. 100 Gram amandelen levert je zo’n 21 gram eiwit, 49 gram vetten en 22 gram koolhydraten op.

De meeste van deze vetten zijn onverzadigd. Net als pinda’s bevatten amandelen ook verschillende nuttige micronutriënten. Zo vind je Vitamine B2 en Vitamine E terug in amandelen maar levert het ook hoge concentraties aan koper, magnesium en mangaan. Amandelen zijn over het algemeen wel iets duurder dan pinda’s. Al met al is de amandel dus een prima eiwitrijke snack.

3. Pistachenoten: 20 gram per 100 gram

Pistachenoten zitten altijd nog in het schilletje, dit zorgt ervoor dat je wat werk moet verrichten voor je deze nootsoort kan gaan eten. Pistachenoten bevatten zo’n 20 gram eiwit per 100 gram.

Waar amandelen en pinda’s relatief weinig koolhydraten bevatten is dat bij pistachenoten niet het geval. Zo bevatten 28 gram koolhydraten per 100 gram en iets minder vet (45 gram). Pistache noten bevatten verder hoge concentraties koper, mangaan, vitamine B1 en B6.

4. Cashewnoten: 18 gram per 100 gram

De cashewnoot is waarschijnlijk een van de bekendste noten. Het mooie van deze noot is dat je hem heel goed kan combineren met andere maaltijden. Zo is het heerlijk om cashewnoten door je nasi of bami te doen maar kan je het ook prima als tussendoortje eten.

Kijkend naar de hoeveelheid eiwitten dan is deze nootsoort nummer 4 in het lijstje. 100 gram cashewnoten bevat zo’n 18 gram eiwiten. Ook is deze noot redelijk rijk aan koolhydraten, zo bevat dezelfde hoeveelheid maar liefst 30 gram koolhydraten. Het aantal vetten ligt op 44 gram, wat een beetje hetzelfde is als de andere soorten.

De concentraties vitamines zijn bij cashewnoten iets lager dan bij de andere soorten. Toch is het zo dat deze noot nog verschillende hoeveelheden Vitamine B1, B6 en K bevat. Ook zijn cashewnoten een goede bron van ijzer, magnesium en mangaan.

5. Walnoten: 15 gram eiwit per 100 gram

Als laatste op de lijst: walnoten ofwel okkernoten. Deze noot bevat zo’n 15 gram eiwit per 100 gram. Dit is zo’n 11 gram minder dan bij de pinda, je kan dus wel zeggen dat dit een redelijk groot verschil is.

Daarentegen bevatten walnoten wel aanzienlijk minder koolhydraten, 14 gram per 100 gram om precies te zijn. Hierdoor is de walnoot dus ideaal voor tijdens een keto of koolhydraatarm dieet.

Waar je echter wel rekening mee moet houden is de hoeveelheid vet die je in walnoten vindt. 100 gram walnoten bevat namelijk zo’n 65 gram vet. Dit is veruit het meeste van alle noten in dit artikel.

Het is trouwens wel zo dat de meeste van deze vetten meervoudig onverzadigd zijn, dit is een gezond type vet. Op het gebied van antioxidanten scoort de walnoot ook goed, zo bevat deze soort bijna twee keer zoveel antioxidanten als de andere nootsoorten.

Conclusie

We hebben je in dit artikel een antwoord gegeven op de vraag: Welke noten hebben de meeste eiwitten? Hopelijk heb je nu een goed beeld bij welke noten jij het beste kan eten als je veel eiwitten binnen wilt krijgen.

Bij noten moet je echter wel altijd opletten met de hoeveelheid. De meeste noten zijn calorierijk waardoor je snel een enorme dosis extra kcal binnen krijgt. Dit kan niet echt bevordelijk zijn voor je doelen.

Is spa rood gezond of ongezond? Het verrassende antwoord!
Carb Backloading: Wat is het en hoe goed werkt het precies?
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>